Stadiile dezvoltarii limbajului si problemele vorbirii
Cuprins
Pe masura ce creste, copilul achizitioneaza anumite abilitati, in functie de varsta lui. Este important ca parintii sa stie cand trebuie sa apara acestea pentru a sti daca ceva este in neregula cu el sau la ce sa se astepte de la fiul sau fiica lor. Acest articol va explica detaliat fiecare dintre stadiile dezvoltarii limbajului propriu-zis si cateva dintre problemele de vorbire ce pot aparea la copii. Astfel, parintii pot gasi, in paginile noastre, un ghid folositor care sa le explice comportamentul copiilor lor.
Cateva notiuni generale despre limbaj
Pentru o mai buna intelegere a limbajului si a dezvoltarii acestuia, va voi spune cateva idei generale, care se aplica fiecarei fiinte umane:
- la nastere, copiii nu poseda limbaj, acesta fiind achizitionat pe masura ce acestia cresc, el fiind o urmare a raspunsurilor venite din partea parintilor (in acest sens, iti recomand spre citire articolul „Limbajul si asimilarea acestuia de catre copii”).
- stadiile dezvoltarii limbajului sunt aceleasi, indiferent de cultura din care face parte acesta.
- sunetele emise in jurul varstei de 6-7 luni vor sta la baza limbajului de mai tarziu.
- pentru ca un copil sa poata sa isi dezvolte limbajul, este nevoie ca parintii sa ii explice acestuia semnificatiile sunetelor.
Stadiile dezvoltarii limbajului
0 – 1 ani
Comportament:
- La aceasta varsta, limbajul copilului se rezuma la cateva vocale, care apar ca modalitate de exprimare a nevoilor.
- Ca un raspuns la sunetele auzite, acesta isi va schimba pozitia corpului inspre directia sursei acestora.
- In cazul in care adultii repeta sunetele scoase de catre copil, acesta le va repeta, de asemeni.
- Cauta si mentine contactul vizual, pret de cateva minute bune.
- Imita silabele spuse de cei din jurul sau.
- Face gesturi ca raspuns la alte egsturi, asa cum este cand face cu mana persoanelor care pleaca.
- Raspunde intrebarilor simple.
- Recunoaste numele obiectelor familiare.
- Foloseste un cuvant pentru a denumi persoanele sau obiectele.
Limbaj:
- Tipa
- Zambeste
- Gangureste
- Plange
- Vocalizeaza
- Raspunde chemarii pe nume
- Imita sunetele si vocea altei persoane
- Spune silabe si le combina.
- Pronunta cuvantul „mama”, fara a ii da un sens, insa.
Deprinderi sociale:
- Zambeste atat constient cat si spontan.
- Incepe sa manance singur.
- Indica ceea ce doreste.
1 – 2 ani
Comportament:
- poarta conversatii, insa stalceste cuvintele
- foloseste aceeasi denumire pentru obiecte diferite
- foloseste onomatopee pentru a denumi animalele
- atunci cand este intrebat unde este un obiect acesta il atinge sau il privestev
- isi poate spune numele
- cere ceea ce doreste sau daca vrea mai mult
- imita adultul
- incepe sa se joace cu alti copii
- incepe sa cunoasca sau sa fie curios legat de numele alimentelor, obiectelor sau a persoanelor familiare
Limbaj:
- pronunta intre 3 si 6 cuvinte
- poate arata 2 – 4 poze, daca acest lucru i se cere
- poate asocia cuvinte
- vorbirea ii este pe jumatate inteligibila
Deprinderi sociale:
- poate imita activitatile adultilor
- incepe sa bea singur din cani
- ajuta la treburile casnice
- incepe sa foloseasca tacamurile
2 – 3 ani
Comportament:
- sta si priveste cartile cu imagini pret de 5 minute
- invata cuvintele „Multumesc” si „Te rog” si le pronunta, daca acest lucru ii este adus aminte
- incepe sa foloseasca adjective
- foloseste numele corecte ale actiunilor
- daca i se spune, poate muta obiectele acolo unde parintii sa doresc
- alatura adjective substantivelor
- alatura adverbe substantivelor sau verbelor
- formeaza propozitii de 3 cuvinte, ce pot fi formate dintr-un substantiv, un adjectiv si un verb
- asculta si manifesta interes pentru povesti
- foloseste pluralul cuvintelor
- poate arata pe degete cati ani are
- isi manifesta curiozitatea prin intrebari precum „Ce e asta?”
- foloseste forme la trecut ale verbelor
- renunta la folosirea numelui propriu in propozitii si incepe sa foloseasca pronumele de persoana I si pe cel posesiv („masina lui tati”; „Eu merg”)
- incepe sa foloseasca articolele nehotarate si cele hotarate
- foloseste categorii (masini, animale, etc)
Limbaj:
- stie 2 adjective
- intreaba „Ce este asta?”
Deprinderi sociale:
- se dezbraca si imbraca singur
- apare controlul sfincterului si pe perioada noptii
- se joaca singur cu papusile
3 – 4 ani
Comportament:
- formeaza propozitii din 4 cuvinte
- poate purta o conversatie simpla
- poate invata sa numere, prin imitatie
- incepe sa comunice cu persoanele cunoscute sau sa raspunda la telefoanele pentru adulti
- formeaza intrebari care incep cu „este”
- foloseste intrebari ca „Cine” sau „Unde”
- este atent pret de 5 minute atunci cand ii este citita o poveste
- poate indeplini 2 comenzi care nu au legatura intre ele, una dupa alta
- la cerere isi pronunta numele intreg
- raspunde intrebarilor simple
- poate spune care este folosinta obiectelor comune
- foloseste viitorul verbelor
- incepe sa se exprime si pe intelesul celor din afara familiei
4 – 5 ani
Comportament:
- poate indeplini 3 comenzi care nu au legatura intre ele, una dupa alta
- foloseste timpul optativ pentru verbe
- foloseste fraze
- foloseste denumirea pentru rude
- poate spune povesti
- poate indica o imagine care nu se potriveste intr-un ansamblu sau poate completa propozitiile simple
- poate spune daca 2 cuvinte rimeaza
- propozitiile sunt compleze
- poate spune daca un zgomot este prea tare sau prea incet
Limbaj:
- foloseste corect prepozitii
- vorbirea este 100% inteligibila
- poate defini 5 cuvinte
Deprinderi sociale:
- nu isi poate lega, inca, sireturile singur
- incepe sa se spele singur pe dinti si pe maini
- isi pune camasa insa nu isi incheie nasturii
- spune „Multumesc” si „Te rog”
Partea a doua >>