Temele
Inca din clasa I copilul descopera ca lucrurile incep sa se schimbe si ritmul difera de cel de la gradinita. In clasa trebuie sa fie mereu atent, sa incerce sa inteleaga ceea ce i se explica, astfel incat acasa sa reuseasca sa isi faca singur temele, pentru ca apoi sa fie doar verificat de parinti.
Totusi, ce este de facut atunci cand temele devin o problema, cand copilul nu pare interesat de scoala, nu este constient ca este spre binele lui sa invete, sa isi faca temele corect, pe cat este posibil singur?
Dintre semnalele de alarma amintim :
- performanta scazuta sau sub potentialul lui la scoala
- desi este capabil de mai mult si nu are probleme de invatare si de acumulare noi cunostinte, totusi nu este constient ca trebuie sa isi faca temele corect
- uneori vine acasa cu mentiunea "tema nefacuta"
- uneori nu isi noteaza ce are de facut sau "uita" ca are ceva de facut
- "nu-si aminteste" ce l-au invatat sau ce i-au spus parintii
- nu vrea sa fie ajutat la teme, dar nici nu le face complet sau corect
Posibilele cauze
Unii copii deprind obiceiuri proaste in ceea ce priveste temele pentru ca devin mai preocupati de calculator sau de programele TV. Altii prefera sa picteze, sa deseneze, sa faca sport sau pur si simplu sa stea cat mai mult timp afara, la joaca.
Daca parintii i-ar ajuta sa reduca aceste activitati la un interval de timp rezonabil si ar conta pe suportul invatatoarei in a evalua si aprecia eforturile copilului atat la scoala, cat si la teme, majoritatea acestor copii s-ar indrepta.
Motivatia pentru a obtine note bune vine eventual si din dorinta de a-i face pe plac invatatoarei si de a fi admirat de colegi, din placerea de a invata si a stii lucruri noi, din abilitatea de a vedea invatatul ca pe o cale spre viitoarea cariera, de a stii ca pentru a putea sa se inscrie la un liceu bun are nevoie de note bune in timpul scolii.
Atunci insa cand parinti iau prea in serios acest lucru si exercita o presiune asupra copilului pentru a obtine performante mai bune, pot declansa o adevarata lupta in ceea ce priveste scoala si temele. "Uitarea" devine ca un joc pentru copil. Copilul vede presiunea parintilor ca pe o amenintare la adresa independentei lor. Mai multa presiune aduce dupa sine mai multa rezistenta. Notele mici devin mijlocul cel mai bun al copilului de a demonstra parintilor ca el este independent si ca nu poate fi fortat sa faca ceva. Cel mai bine se vede acest lucru in faptul ca va obtine rezultate mai proaste exact acolo unde este ajutat mai mult. Daca parintii vor continua sa intervina si sa il preseze, atunci cu siguranta copilul va avea rezultate din ce in ce mai slabe.
Cum puteti sa va ajutati copilul sa recastige simtul responsabilitatii fata de scoala si de teme
Nu va mai amestecati atunci cand are de facut teme.
Clarificati faptul ca efectuarea temei si rezultatele obtinute pentru aceasta sunt intre el si invatator. Amintiti copilului ca temele sunt facute pentru a-l invata sa lucreze singur. Nu il mai intrebati daca are sau nu teme de facut. Nu il mai ajutati decat daca va solicita ajutorul. Impacati-va cu gandul ca cel putin la inceput va avea rezultate slabe si acceptati-le. Nu mai puneti niciun fel de presiune asupra lui !
Copilul va invata lectia si va intelege ca daca nu isi face temele corect si complet, el este singurul care va suporta consecintele. Daca este posibil, scuzati-va catre copil si spuneti-i de exemplu: "Dupa ce ne-am mai gandit, am decis ca esti destul de mare ca sa ai grija de propria ta afacere. Scoala este afacerea ta in acest moment si o sa incercam sa nu ne mai amestecam in treburile tale. Avem incredere ca o sa faci ceea ce e mai bine pentru tine."
Rezultatul acestei abordari de tip "te scufunzi sau inoti" este ca certurile vor disparea, dar notele copilului s-ar putea inrautati la inceput. Copilul poate sa va incerce sa vada daca vorbiti serios. Aceasta perioada in care nu veti face nimic, ci doar veti astepta copilul sa isi gaseasca propriile motive pentru a se descurca la scoala, poate fi una destul de chinuitoare. In orice caz, copiii trebuie sa invete din greselile lor. Daca reusiti sa evitati sa va "salvati" copilul, notele vor arata o modificare dramatica in urmatoarele 2 pana la 9 luni. Aceasta retragere a presiunii parintilor este bine sa se faca inca din clasele mici, cand notele nu sunt chiar asa de importante, pe cand dezvoltarea, formarea copilului si gasirea propriei motivatii pentru a invata este critica.
Evitati sa reamintiti mereu de scoala
Daca ii veti aminti repetat copilului de scoala, veti avea parte de o rebeliune. La fel si criticarea, morala si amenintarea copilului. Daca presiunea functioneaza, va functiona numai temporar. Nu veti putea niciodata sa fortati copilul ca sa fie productiv. Dorinta de a invata trebuie sa vina de la copil, aceasta e o zona care ii apartine si fata de care parintii trebuie sa stea in afara ei.
Coordonati-va planul cu invatatorul copilului
Planificati-va o intalnire cu invatatorul. Discutati cu el modul in care vedeti dvs scoala si responsabilitatea temelor. Spuneti-i invatatorului ca vreti sa aveti un copil responsabil, care sa aiba constiinta ca trebuie sa isi faca singur temele si ca va fi recompensat in functie de modul in care trateaza aceasta problema. Clarificati faptul ca nu veti mai controla sau corecta tema copilului, pentru ca acest lucru nu a dat rezultate in trecut. Spuneti-i invatatorului ca aveti nevoie de suportul lui si ca il rugati sa va trimita in fiecare saptamana un scurt sumar al modului in care progreseaza copilul. Daca invatatorul totusi crede ca e mai bine sa ii oferiti ajutor suplimentar copilului, ascultati si parerea lui.
Limitati accesul la TV sau calculator pana cand rezultatele la scoala se imbunatatesc
De vreme ce nu puteti sa va determinati copilul sa invete, incercati sa cresteti timpul potential pentru invatat, eliminand televizorul si calculatorul. Explicati-i copilului ca aceste privilegii le va dobandi din nou dupa ce raportul invatatorului va arata ca exista o imbunatatire atat la scoala cat si la teme. Explicati-i ca faceti acest lucru ca sa il ajutati sa isi structureze mai bine timpul.
Luati in calcul si oferirea de recompense pentru imbunatatirea activitatii la scoala si la teme
Multi copii raspund mai bine la recompense decat la restrictii. Intrebati-va copilul ce crede ca ar ajuta mai mult. Unele recompense bune ar putea fi de exemplu mersul la teatru, intr-un parc de distractii, la film, la un restaurant, la munte, la mare. Puteti sa va ganditi si la o recompensa in bani, in functie de evaluarea saptamanala a invatatorului primind sau nu o anumita suma de bani, cu care sa poata sa faca ce vrea. Pana la urma si adulti fac acelasi lucru, muncesc mai mult si mai bine pentru a fi recompensati mai bine.
Luati in calcul si inlaturarea altor privilegii
Deja ati eliminat televizorul si calculatorul din cauza ca interfereaza clar cu invatarea. Daca rezultatele continua sa fie sub nivelul asteptarilor, puteti sa inlaturati si alte privilegii, temporar, si printre acestea sa se numere lucruri care conteaza pentru copil (de exemplu - telefonul, bicicleta, vizitarea prietenilor, joaca afara, etc). Evitati pedepsele severe, pentru ca il vor face pe copil sa fie manios si sa aiba resentimente.
Planificati o intalnire cu invatatorul daca
- - Notele nu se imbunatatesc in 2 luni
- Temele sunt inca o problema dupa 2 luni
- Credeti ca are o problema de invatare care face ca totul sa fie asa dificil
Planificati o intalnire cu un medic daca:
- Credeti ca copilul este preocupat sau stresat de ceva din viata lui
- Credeti ca este deprimat
- Aveti alte intrebari sau nelinisti