Materiale si tehnici speciale in broderie

Broderia este o artă prin care se decorează sau se personalizează o mare varietate de articole de îmbrăcăminte şi alte obiecte textile cu diverse întrebuinţări.

În urmă cu mulţi ani această artă se realiza manual, femeile se ocupau cu această “meserie” de veche tradiţie pe care o învăţau de la vârste fragede. După un timp au început să folosească pentru brodat o maşină de cusut simplă iar mişcarea gherghefului în care era prins materialul de brodat se făcea tot manual, urmărind desenele trasate în prealabil pe material.

Tehnica a progresat între timp, aducând în actualitate broderia computerizată şi odată cu aceasta tehnici speciale şi mici secrete care fac din broderie cea mai apreciată metodă de personalizare şi înfrumuseţare a produselor textile. Broderia este valoroasă şi prin faptul că are un impact vizual deosebit, aduce o lumină şi o strălucire deosebită produselor respective (mai ales atunci când folosim aţă de brodat de bună calitate), dar lucrul cel mai important este că broderia are o viaţă foarte îndelungată, ea nu se deteriorează în timp datorită spălărilor repetate sau a altor factori externi.

Nu ne-am propus să vă vorbim astăzi despre maşinile computerizate de brodat, întrucât performanţele şi modul de operare a acestora sunt prezentate în amănunţime în celelalte secţiuni ale site-ului, de unde puteţi să vă informaţi şi să solicitaţi orice alte detalii specialiştilor noştri. Presupunem că avem deja o maşină de brodat, că ne-am familiarizat cu operarea acesteia şi trebuie să începem lucrul. Este foarte important să ştim ce produse specifice sunt necesare pentru brodat şi în ce fel trebuie folosite pentru a realiza lucrări de calitate şi cu o maximă eficientă.

Avem nevoie în primul rând de aţă de brodat care este de mai multe feluri: vâscoză – poza1, polyester – poză 2, metalică – poză 3, bumbac, acrylic, aţă pentru suveică. În funcţie de materialul de brodat şi de aspectul dorit al broderiei se alege tipul de aţă necesar. De exemplu, pentru broderiile care vin în contact direct cu pielea (haine pentru bebeluşi), broderiile de lux (rochii de gală, de mireasă) şi alte broderii executate pe materiale foarte subţiri vom alege vascoza, aceasta fiind mai fină şi mai lucioasă şi dă un aspect deosebit broderiei dar - atenţie! - nu rezista la decoloranţi (clor), deoarece firul natural este produs într-o singură culoare şi apoi vopsit într-o mare varietate de nuanţe (inclusiv în degrade sau multicolor – poză 4. Pentru articole textile de exterior (geci, pantaloni, şepci, echipament de protecţie) se foloseşte în general aţa de polyester, aceasta fiind rezistenţă şi la decoloranţi sau alte soluţii de scotere a petelor, întrucât firul sintetic este produs direct în culoarea finală, fără a mai fi vopsit ulterior. Aţa metalică este folosită în special la brodarea articolelor textile bisericeşti (straie preoţeşti, icoane, prapori) dar nu numai pentru acestea – poză 5. Pentru broderiile cu aspect mat sau combinate cu alte aplicaţii decorative se foloseşte aţa de brodat din bumbac, aceasta fiind mai groasă şi necesitând folosirea acelor de grosime adecvată. Aţa specială din acrylic (100%) este şi ea mai groasă şi se foloseşte la broderiile pe tricotaje şi stofe groase, rezultând un aspect asemănător cu al broderiei manuale (arată ca firul de lână). Şi în acest caz trebuie adaptată grosimea acelor de brodat. Există şi alte tipuri de aţă de brodat care produc efecte speciale cum ar fi: aţa reflectorizantă, aţa fluorescentă, aţa lame, aţa solar (sensibilă la lumina UV, în contact cu aceasta căpătând diverse culori; ideală pentru brodarea rochiilor de mireasă pentru că la trecerea de la întuneric la lumina naturală se colorează instant în superbe nuanţe pastelate – poză 6). Pentru înscrisuri cu litere foarte mici se foloseşte aţa de polyester cea mai subţire (de grosime 60) şi ace de grosimea cea mai mică (60), în acest caz scrisul brodat care rezultă este foarte clar.

Aţa de brodat este disponibilă în conuri de diverse mărimi, de obicei 1000 m, 2000 m sau 5000 m şi în câteva grosimi ale firului diferite (60/40/30/12 – numărul scade pe măsură ce creşte grosimea firului), funcţie de categoria de aţă şi de firma care o produce. Veţi găsi preţuri variate la producători, recomandarea noastră este însă să alegeţi o aţă de cât mai bună calitate, chiar dacă este mai scumpă, costul aţei reprezentând o parte nesemnificativă din costul unei broderii. Dacă folosiţi o aţă de proastă calitate (şi ieftină, evident), aceasta se rupe mereu sau se incalceste, ducând la oprirea în mod repetat a oricărei maşini computerizate, posibil chiar şi la defectarea mecanismelor automate de introducere a aţei în ac şi în final la scăderea dramatică a productivităţii, aşa că, vorba vechiului proverb românesc, nu fiţi “scumpi la tărâţe şi ieftini la faină”.

Materialul care dă ţinută broderiei este inserţia (IBN – inserţie broderie neţesută) – poză 7 sau întăritura cum mai este denumită, asemănătoare ca aspect cu o hârtie mai poroasă şi care se pune sub materialul de brodat, fixându-se împreună cu acesta în gherghef. Aceasta se găseşte în diverse variante de grosimi, cele mai uzuale fiind 20/40/50/80 g/mp şi în două culori - alb şi negru – poză 8, 9 şi 10. Grosimea şi culoarea inserţiei se adaptează tipului de material pe care îl avem de brodat. Solidarizarea inserţiei de material se poate face în două moduri: fie prin lipire cu spray adeziv temporar pentru broderie – poză 11, fie prin călcare cu fierul, dacă folosim IBN cu strat termoadeziv (care evident că este mai scump). Cele două proceduri sunt similare ca şi costuri şi productivitate, doar că în cazul folosirii spray-ului este bine să avem la dispoziţie o masă specială de pregătire a materialelor de prins în gherghef, nesituata în imediata vecinătate a maşinii de brodat (pentru evitarea depunerii soluţiei adezive din spray pe mecanismele maşinii).

După brodare, inserţia se rupe (prin mişcări bruşte) din jurul broderiei, rămânând numai în interiorul broderiei, uşurinţa şi precizia cu care se face acest lucru fiind în strânsă legătură cu calitatea inserţiei folosite. Pentru evitarea senzaţiei neplăcute la articolele de îmbrăcăminte brodate care vin în contact direct cu pielea (tricouri, cămăşi, body-uri pentru bebeluşi etc.) se foloseşte un material special numit stick-protect care nu este altceva decât o ţesătură foarte fină sintetică, cu strat termoadeziv pe una dintre părţi pentru ataşarea prin lipire cu fierul de călcat pe spatele broderiei, partea fină venind astfel în contact cu pielea în locul broderiei.

O inserţie specială, foarte economică, este materialul numit filmoplast, care are un strat autoadeziv protejat de o folie caroiată şi se foloseşte pentru brodarea articolelor care nu pot fi prinse în gherghef (benzi, cravate, ecusoane, manşete etc) – poză 12. Filmoplastul se prinde direct în gherghef cu folia protectoare deasupra şi după decuparea şi dezlipirea unor “ferestre” din folia caroiată, materialul de brodat se lipeşte pe zona adezivă rămasă, putându-se executa mai multe broderii în acelaşi loc, lipind straturi succesive de filmoplast peste golul rămas în urma desprinderii broderiei anterioare – poză 13.

Dar ce ne facem în cazul broderiilor care trebuie executate pe materiale foarte fine (organza, voal, mătase) sau atunci când nu dorim pur şi simplu să avem inserţie rămasă pe dosul broderiei? Există şi pentru aceste broderii o inserţie (folie) specială numită termofilm – poză 14, care se foloseşte în locul IBN-ului obişnuit, la final se rupe la fel din jurul broderiei şi, în plus, la materialele care pot fi călcate dispare cu totul prin călcare pe dosul broderiei, fiind termosensibilă şi topindu-se foarte repede la cald. Se subînţelege că acest tip de inserţie nu se lipeşte în niciun fel de materialul de brodat, doar se prind împreună în gherghef.

Alt tip de inserţie specială este folia stabilizatoare solubilă în apă (solvy), aceasta fiind singurul tip de inserţie care se pune deasupra broderiei, rolul ei principal fiind acela de a împiedica întrepătrunderea dintre ţesătură şi broderie (când broderia se “ascunde” în textura materialului), asigurând astfel un contur perfect al broderiilor executate pe materiale pufoase (pâslă, frotir, tricoturi etc.) – poză 15. Dedesubt se foloseşte tot IBN obişnuit, adaptat materialului de brodat. Această folie mai poate fi utilizată şi pentru broderiile individuale, neexecutate pe un suport material, în acest caz se brodează direct pe folia solvy prinsă în gherghef, eventual pusă în mai multe straturi, iar după executarea broderiei se bagă sub jet de apă şi folia dispare, rămânând broderia. Există un tip de inserţie special creat pentru realizarea dantelei prin broderie şi anume termogaze – poză 16. După brodarea dantelei direct pe inserţia prinsă în gherghef, aceasta se presează la temperaturi ridicate (180-200°C), inserţia dezintegrându-se şi rămânând doar dantela brodată.

Vă prezentăm în continuare o serie de produse speciale folosite la broderie pentru obţinerea unor efecte deosebite şi pentru brodarea ecusoanelor.

În primul rând există un material special numit twilly, pe care se brodează direct ecusoanele, lipind bucăţile pretaiate cu spray adeziv pe IBN-ul prins în gherghef (pentru economie de material) sau prinzând acest material direct în gherghef, deoarece este oricum prevăzut cu IBN de cea mai bună calitate pe dos. Acest material este un fel de pânză cauciucată a cărei margini nu se deşiră în urma tăierii şi care are o ţinută deosebită, asigurând o calitate deosebită ecusoanelor brodate. Este disponibil în 16 nuanţe, cele mai des folosite la ecusoane, în poză 17 puteţi vedea 5 dintre acestea.

Atunci când trebuie făcută o broderie pe suprafaţă mare (fondul unei broderii propriu-zise) cel mai bine este să economisim timp şi aţă, folosind un material special care imită broderia şi care se numeşte step – poză 18. Acesta se găseşte în 12 culori diferite şi este imposibil să nu găsim nuanţa apropiată de fondul dorit. În poză 19 puteţi vedea un ecuson brodat pe step galben.

De multe ori dorim să scoatem în evidenţă un anumit înscris, acest lucru putând să-l facem prin broderia 3D. Dar cum se realizează această broderie? Foarte simplu, prin folosirea unui material special, puffy, care este de fapt o coală din burete presat – poză 20 pe care o poziţionăm deasupra materialului pe care se execută o scriere brodată cu “satin stitch” şi în urma brodării părţi din coala de puffy rămân în interiorul broderiei şi dau acel efect de broderie în relief sau 3D – poza21 (este ca atunci când facem covrigei şi îi “decupăm” din aluat cu formă specială, la fel “decupează” scrisul brodat din coala de puffy). Acest material se adaptează la culoarea aţei cu care s-a executat broderia, existând 6 culori disponibile.

Alte accesorii care se folosesc la broderie sunt foarfecile cu ajutorul cărora se decupează broderia pe interior sau pe exterior şi se taie aţele după brodare atunci când avem treceri fără tăiere făcute cu aceeaşi culoare. Acestea sunt de diferite forme şi mărimi, cele mai potrivite foarfeci pentru broderie le găsiţi pe site la categoria Foarfeci. Pentru broderie spartă cu găuri mult prea mici pentru a fi decupate manual cu forfecuţa specială, se practică perforarea broderiei prin topire la cald cu ajutorul unui pistol de lipit căruia i se adaptează nişte vârfuri (poansoane) de formă corespunzătoare. Această metodă se pretează numai la materiale sintetice.

Cam acestea ar fi câteva dintre materialele, accesoriile şi “secretele” realizării unor broderii de bună calitate, bineînţeles că mai există multe altele care se descoperă sau se învăţa doar în timp, prin lucrul efectiv la o maşină de brodat, după multe încercări, însă broderia este un domeniu de activitate care vă poate aduce multe satisfacţii atât materiale cât şi profesionale.

Vă invităm la sediul nostru pentru a vă prezenta mostrare cu broderii realizate de noi de-a lungul timpului – poză 22, 23 şi 24 pe maşinile de brodat computerizate marca BROTHER şi pentru a vă face demonstraţii practice.