Teoria mintii: cum putem intelege ce e in mintea copiilor nostri
Un psiholog roman a spus, la un moment dat, „Daca vrei sa alegi un psiholog bun pentru copilul tau, intreaba-l care este teoria mintii”. Desi este una dintre cele mai populare teorii de peste hotare, in tara noastra, din pacate, chiar si specialistii ignora existenta ei, in mod constant. Totusi, in cadrul acestui articol vom discuta pe acest subiect si vom incerca sa ne dam seama cum o putem folosi pentru a intelege, mai bine, ce este in mintea copiilor nostri.
Ce este teoria mintii?
Teoria mintii, cunoscuta si dupa denumirea de ToM, dupa numele sau din limba engleza, reprezinta acea abilitate prin care putem atribui stari mentale – credinte, intentii, dorinte, cunostinte, etc noua si altora si intelegerea faptului ca altii au credinte, dorinte si intentii care sunt diferite de ale noastre.
Atunci cand o persoana nu este capabila sa inteleaga acest lucru, este foarte probabil ca ea sa se afle in spectrul unor tulburari mentale, asa cum este ADHD („20 de mituri din jurul ADHD-ului”) sau schizofrenia, sa sa aiba o dependenta de substante, cum este cazul alcoolismului. („Puntea dintre generatii: alcoolul, la varste din ce in ce mai fragede”).
De asemeni, copiii de varste foarte mici nu sunt capabili sa aiba aceasta abilitate, inca, dupa cum puteti vedea din video-ul de mai jos.
In ceea ce priveste cea mai practica aplicatie a acestei informatii, aceasta este faptul ca, de multe ori, asteptam de la oameni sa ne inteleaga emotiile (cum ar fi faptul ca ne fac rau psihic, in cazul membrilor familiei unui alcoolic sau al unui dependent de jocuri de noroc), insa ei pur si simplu nu au aceasta capacitate.
Un alt aspect, foarte important, in cazul teoriei mintii, este acela ca, pe masura ce crestem, castigam si abilitatea de a atribui credinte false, un bias cognitiv despre care am discutat in articolul „Invata-ti copilul sa reziste bias-urilor cognitive”. Asta inseamna sa intelegm ca ceilalti pot avea credinte despre lume care difera de ale noastre si sa acceptam acest lucru. Pentru a face acest lucru, o persoana are nevoie sa inteleaga cum se formeaza baza de cunostinte pe care o au oamenii, ca aceste credinte sunt formate si se bazeaza pe experientele traite de fiecare si ca starea mentala poate diferi de realitate. De asemeni, trebuie sa inteleaga ca starea mentala poate prezice si comportamentul unei persoane.
Cea mai comuna varianta a testului prin care se arata daca o persoana a dezvoltat abilitatea aceasta se numeste Testul lui Sally si Anne, in care unor copii le este aratata o poveste cu doua personaje. De exemplu, unul dintre personaje are un mar, in timp ce celalalt are o para, pe care, fiecare, le tine intr-o cutie diferita. Sally paraseste camera, iar Anne ii ia marul si il pune in cutia proprie. Atunci cand Sally se intoarce, copilul este intrebat unde se va uita aceasta dupa mar. Testul este picat daca spune ca se va uita in cutia lui Anne, unde el stie ca marul se afla, de fapt, desi, Sally nu stie asta.
Copiii care au o dezvoltare normala, vor pica acest test pana la varsta de 4 ani. Interesant este faptul ca 80% dintre copiii care sufera de autism nu pot trece acest test, in timp ce cei care sufera de Sindromul Down o fac, in marea lor majoritate.
De ce este important sa cunoastem teoria mintii?
Persoanele care au un deficit al teorii mintii, nu pot sa priveasca situatiile din alta perspectiva decat cea proprie. Acestea au dificultati in a determina intentiile altora, nu inteleg cum propriul comportament ii poate afecta pe altii si nu reusesc sa se adapteze reciprocitatii sociale.
Deficitul de teorie a mintii poate fi un semnal de alarma pentru prezenta unor tulburari psihice si situatii extreme, asa cum sunt:
Astfel, daca simtiti ca adolescentul, partenerul de viata sau chiar seful nu va intelege si va pune in situatii imposibile, poate ca este cazul sa luati in calcul si ideea ca este posibil sa existe, la mijloc, un deficit al teorii mintii, astfel incat el sa nu fie capabil sa inteleaga felul in care actiunile sale va afecteaza.
De asemeni, pana la varsta de 4 ani, nu puteti sa ii cereti copilului dumneavoastra sa va inteleaga emotiile sau faptul ca actiunile sale ii afecteaza pe ceilalti – fapt care, daca ar fi cunoscut, ar salva, probabil, multi dintre nervii parintilor, care ii cer celui mic lucruri imposibile pentru varsta lui.
Mentalizarea, asa cum mai este cunoscut acest concept, are implicari si in Teoria atasamentului, dar si in dezvoltarea personala. („Tulburari de atasament cauzate de atasament parental”). Conform lui P. Fonagy, cei care nu au avut parte de un atasament sanatos, de exemplu din cauza abuzurilor fizice, psihologice sau sexuale, pot avea foarte mari probleme in a dezvolta aceasta abilitate. Istoria atasamentului determina, partial, puterea capacitatii de mentalizare a unui om.
Acest fapt este explicat simplu: cei care au avut un atasament sanatos, au avut parte si de parinti cu o abilitate de mentalizare complexa si sofisticata. Ca si consecinta, acestia au avut de la cine invata, dupa varsta de 4 ani, aceasta abilitate. Totusi, inca mai sunt nevoie de cateva studii empirice, pentru ca aceasta teorie, din urma, sa fie considerata a fi adevarata, fara nici un dubiu.
AMBIT – Tratamentul integrativ bazat pe mentalizare pentru adolescenti
Tratamentul integrativ bazat pe mentalizare pentru adolescenti – AMBIT, asa cum este numele sau folosit in mod comun, este o noua metoda de tratare a adolescentilor care au o viata haotica si problematica. („Comportamente sexuale problematice in adolescenta”)
Folosind teoria mintii ca si structura de baza in tratament, AMBIT foloseste o serie de 8 principii psihoterapeutice, prin care se urmareste dezvoltarea unui atasament puternic fata de o persoana, pentru ca adolescentul sa isi ordoneze viata si sa se concentreze pe partea pozitiva a ei.
Mentalizarea este folosita in 3 directii:
- vis – a – vis de familia adolescentului
- vis – a – vis de colegii de la scoala si de prietenii sai („Efectul de cohorta – cum isi alege prietenii adolescentul?”)
- vis – a – vis de psihologul care aplica aceasta metoda si restul persoanelor din echipa
Din pacate, nu stim sa existe, in Romania, psihologi care sa foloseasca tratamentul integrativ bazat pe mentalizare pentru adolescenti, insa, este foarte posibil ca, daca doriti ca adolescentul dumneavoastra sa urmeze aceasta terapie, sa gasiti o variatie a ei in cazul psihologilor ce au o formare in Psihologia integrativa.
Daca nu doriti ca fiul sau fiica dumneavoastra sa mearga la un psiholog, puteti incerca si dumneavoastra sa folositi idei inspirate din Tratamentul integrativ bazat pe mentalizare pentru adolescenti – AMBIT, pentru a incerca sa il ajutati sa isi imbunatateasca viata, din punctul de vedere al calitatii ei.
Implicatii pentru parinti
Teoria mintii sta la baza intelegerii copiilor in ceea ce priveste latura sociala. Ea devine din ce in ce mai evidenta in perioada prescolara si este o fundatie importanta, in momentul in care acesta merge la scoala.
Mentalizarea este o abilitate in a carei dezvoltare intervin inclusiv factorii de mediu. Ea poate fi imbunatatita prin prezenta oportunitatilor: discutiile despre gandurile si dorintele altor oameni, motivele pentru care se comporta intr-un anumit fel, emotiile lor. De asemeni, de ajutor pot fi si povestile ce forteaza copilul sa vada situatiile si din alte puncte de vedere decat ale sale, ca de exemplu, Scufita Rosie nu stie faptul ca lupul este imbracat in bunica.
Parintii si profesorii ar trebui sa fie atenti la semnele care arata un deficit al teorii mintii, asa cum este lipsa atentiei impartasite cu altii sau a interesului fata de preocuparile altora, care pot fi semne ca mentalizarea nu se dezvolta intr-un mod normal, asa cum se intampla si in cazul copiilor cu autism.