Cand ma fac mare, vreau sa devin...
1. Intelegerea elementelor unice pe care le are cel mic.
Nu suntem surprinsi atunci cand un adult isi manifesta slabiciunile sau punctele forte, placerile sau neplacerile sau propriul stil. Insa, rareori ne gandim ca si copiii au aceste aspecte, in componenta lor, asteptandu-ne de la ei sa le placa ceea ce ne place noua, sa imprumute propriul nostru stil sau sa se comporte si sa gandeasca intr-un mod ideal. Din fericire, fiecare persoana este o combinatie unica de elemente, astfel incat, chiar si copiii, au propria lor personalitate. Fiecare copil are propriul set de abilitati, gusturi, preferinte si stiluri!
Unul poate fi bun cu numerele, in timp ce altul deseneaza extraordinar. Altul poate adora linistea si singuratatea („Timiditatea la copii: copil timid sau copil introvertit?”) in timp ce altul abia asteapta sa socializeze. Va vine sa credeti sau nu, fiecare placere este, la randul sau, o abilitate. Copilul linistit ar putea deveni, intr-o zi, un mare filozof, in timp ce cel care iubeste socializarea sa fie una dintre cele mai bune gazde pentru evenimente!
Observarea lucrurilor pe care copilul dumneavoastra iubeste sa le faca va poate oferi un indiciu foarte bun asupra talentelor sale. Incercati sa ii descoperiti punctele forte si incurajati-l sa le foloseasca pe cat de mult posibil.
2. Oferirea posibilitatii de dezvoltare a potentialului.
Incercarea si eroarea nu ne mai este atat de accesibila noua, adultilor, din cauza lipsei de timp, insa cei mici au tocmai acest atu: pot incerca, oricat de multe domenii doresc, pana sa le descopere pe cele care intr-adevar le plac si la care sunt priceputi. Ca parinte, puteti face urmatoarele lucruri:
- sa ii oferiti o varietate de stimuli si experiente care sa aiba legatura cu interesele sale
- sa il incurajati sa va spuna ideile sale, in timp ce dumneavoastra le notati intr-un carnetel
- sa ii permiteti sa viseze cu ochii deschisi si sa se gandeasca la orice doreste
- sa ii acceptati tendinta de a vedea lucrurile diferit fata de dumneavoastra
- sa ii oferiti posibilitatea de a isi transpune ideile in povesti, fotografii si desene, colectii sau chiar inventii
3. Cautarea continua a talentelor sale speciale
Pentru a avea o stima de sine buna („Stima de sine la prescolari”), fiecare copil ar trebui sa stie ca poate face un lucru foarte bine. De multe ori, insa, talentul unui copil este trecut cu vederea, pentru ca nu face parte dintre domeniile studiate la scoala sau comune. Parintii pot descoperi aceste talente prin oferirea unei varietati de experiente si oportunitati. Iata cateva sfaturi, in aceasta privinta:
- Spuneti-i copilului dumneavoastra ca este posibil sa atinga succesul, daca va incerca suficient. Incurajati-l in acest sens si lasati-l sa stie ca va doriti acest lucru de la el.
- Vorbiti si jucati-va cu cel mic, cat mai des posibil. Incurajati conversatia, prin orice metoda puteti: vorbiti despre evenimentele curente, etc. Puneti-i intrebari despre ce a facut, pe parcursul zilei si despre parerile si interesele sale. Cititi-i, spuneti-va propriile pareri si povestiti-i toate noutatile din domeniile sale de interes.
- Acordati atentie lucrurilor pe care copilul dumneavoastra iubeste sa le faca. Ajutati-l sa isi dezvolte aceste abilitati sau oferiti-i sansa de a le dezvolta intr-un cadru organizat.
- Duceti copilul in locuri unde poate invata. Faceti vizite la muzeu, biblioteca, magazine de carti sau institutii.
- Gasiti-i un mentor („Am nevoie de un model pozitiv!”) in cadrul familiei sau a comunitatii in care locuiti („Conteaza zona in care locuim in dezvoltarea personalitatii adolescentului?”), care sa il poata ajuta sa isi dezvolte talentele si sa ii serveasca drept model.
- Apelati la ajutorul unui consilier vocational si cereti-i sfaturi in privinta a ceea ce ati putea face pentru a va ajuta copilul.
- Incercati sa vedeti partea buna a fiecarei trasaturi a copilului dumneavoastra si sa o dezvoltati. De exemplu, faptul ca va contrazice foarte des, poate insemna ca are o logica foarte buna. Un copil lenes, poate avea o rabdare extraordinara.
4. Dezvoltarea hobby-urilor
Ar putea fi un copil iubitor de animale un viitor veterinar? Desigur! Sau, poate, o fetita care iubeste sa incerce hainele mamei, sa fie un viitor model sau designer vestimentar? De ce nu? Chiar daca aceste pasiuni raman la acest stadiu sau se vor transforma intr-o viitoare cariera de succes, aceste hobby-uri sunt daruri valoroase din partea naturii, pentru el. Pasiunile sale vor fi determinate de personalitatea sa, insa ajutorul venit din partea dumneavoastra le va putea transforma in adevarate talente. Iata cateva metode prin care puteti sa incurajati aceste hobby-uri:
- Este greu sa devii pasionat de ceva, daca nu stii ca acel lucru exista. Parintii ar trebui sa isi expuna copiii la o varietate de activitati si experiente. Mergeti impreuna la concerte, evenimente sportive, institutii sau in excursii, urmariti documentare.
- Oferiti-i materialele necesare, pentru a isi dezvolta pasiunile. Un telescop va ajuta un copil care este pasionat de stele si spatiu. Un atlas geografic, pe cel care iubeste calatoria. O minge, pe cel care vrea sa devina fotbalist.
- Impartiti interesele cu el. Aratandu-va interesul fata de activitatile sale, va exprimati acordul fata de ele si il incurajati sa continue. Luati in considerare iesirile impreuna cu familia la evenimentele acre au legatura cu interesele sale. Respectati-i preferintele, chiar daca acestea difera de ale dumneavoastra – s-ar putea sa va descoperiti chiar si dumneavoastra un nou hobby!
- Incurajati intrebarile. Copiii, prin natura lor, sunt curiosi si asteapta raspunsuri de la parintii lor. Desi poate fi o activitate obositoare, este necesara pentru dezvoltarea lor normala. Daca nu stiti raspunsul, cautati-l, impreuna cu cel mic, pe cel corect.
- Nu incercati prea tare, totusi. Este foarte bine ca doriti sa va ajutati copilul sa isi dezvolte talentele, dar u ii luati partea distractiva, transformandu-i activitatile in munca. Exista un moment al vietii mult mai potrivit pentru acest lucru, iar acesta nu este acum! lasati-i suficient timp incat sa poata descoperi si alte activitati, care sa conduca la alte noi talente.
<< Prima parte