Autocontrolul la copii
Intre 2 si 3 ani, copiii devin capabili sa se opreasca dintr-o actiune la cerinta parintilor – cel putin in cateva situatii. Copiii mici raspund mai bine la cererile pozitive decat la cele negative – ”Pune-ti mainile aici” poate functiona mai bine decat „Nu atinge aia”. Pana la varsta de 4 ani creste abilitatea de a rezista impulsurilor si capacitatea de a planui actiunile, acestea continuand sa se imbunatateasca pana la varsta dadolescentei.
Baietii se dezvolta mai incet decat fetele in ceea ce priveste autocontrolul. S-a aratat ca 84% dintre baieteii carora li se spunea sa nu fuga pe langa pisicna isi controlau mai greu acest impuls, fata de fete. Explicatia acestui fapt ar putea fi acela ca dezvoltarea creierului baietilor este mai inceata la baieti, maturarea cortexului aparand cu un an mai devreme la fete.
Autocontrolul depinde de partile creierului care nu se maturizeaza complet pana la 24 de ani! Cortexul prefrontal este cel raspunzator de comportamentul pentru atingerea scopurilor si cortexul anterior cingulat de detectarea erorilor si rezolvarea conflictelor dintre alternative. Atunci cand exista o leziune a cortexului prefrontal, pacientii se confrunta cu adoptarea unui comportament potrivit in diferite situatii.
Care este legatura dintre autocontrol si maturitatea emotionala? Amandoua implica suprimarea impulsurilor in favoarea unei meditatii asupra consecintelor si amandoua au la baza aceleasi parti ale creierului, care se dezvolta mai tarziu. Cortexul cingulat pare a fi implicat in intelegerea si controlarea emotiilor, in timp ce partea frontala – cortexul orbitofrontal, evalueaza contextul social si controleaza emotiile.
Strategii generale pentru a invata autocontrolul
Este important sa gasiti acele strategii apropiate varstei copilului pe care doriti sa il invatati autocontrolul. Stabiliti-va scopuri simple, intai, in care succesul este inevitabil – cate unul pe rand.
Pentru copiii prescolari, astfel de scopuri ar putea include actiuni precum sa nu intrerupa o discutie sau sa nu se certe cu fratii sai. Pentru cei din scoala primara, telurile apropiate pot fi sa respecte obiceiurile de dinainte de somn sau sa reactioneze la furie intr-un mod linistit, in loc sa tipe si sa loveasca.
Unele dintre strategiile generale care ii ajuta pe copii sa invete autocontrolul includ:
- Incurajarea copiilor sa ia o pauza atunci cand o situatie ii face sa se simta suparati sau furiosi.
- Copiii pot fi invatati sa nu intervina in discutii prin observarea momentelor de tacere ale celorlalti. Asigurati-va ca, atunci cand discutati cu o persoana, ii oferiti copilului, din cand in cand, atentie, astfel incat el sa nu fie nevoit sa o caute si, astfel, sa intrerupa discutia.
- Copiii au nevoie de recompense consistente si pozitive, pentru a invata comportamentele potrivite. Lauda si atentia sunt recompense foarte bune pentru copiii mici. Asigurati-va ca cel mic stie ce comportament se doreste de la el!
- Folositi activitati specifice pentru a invata autocontrolul.
Abilitatile descrise mai jos sunt necesare a fi achizitionate pentru invatarea autocontrolului. Fiecare dintre acestea au descrisa si o activitate prin care poate fi invatata.
I. Controlarea dorintelor ce nu pot fi indeplinite
Adeseori, copiii mici pot face pe ei atunci cand dorintele si nevoile lor nu sunt indeplinite imediat. Aproape in fiecare zi, copii intalnesc obiecte, jucarii si activitati care le pot parea atractive. De multe ori, cei mici nu stiu cum sa faca fata acestei dorinte, daca nu le pot avea, aparand o frustrare daca parintele le spune „nu” sau „mai tarziu”.
Invatati-va copilul sa faca urmatorii pasi, atunci cand se intampla acest lucru:
- Sa-si spuna „Mi-ar placea sa am ______, dar nu se poate acum”.
- Sa se gandeasca la posibilitati:
- Sa intrebe mai tarziu
- Sa gaseasca altceva de facut
- Sa ceara sa imprumute obiectul (daca i se permite)
- Sa faca „servicii” parintilor pentru a castiga bani sa isi cumpere obiectul.
- Sa isi astepte randul.
- Sa accepte ca nu i se permite, spunandu-si „Mi-ar placea, insa este ok daca nu mi se da”.
- Sa aleaga cea mai buna decizie
II. Cunoasterea si intelegerea propriilor emotii
Pentru a castiga controlul propriului comportament, copiii trebuie sa invete sa isi cunoasca si inteleaga propriile emotii, mai intai. Nu este niciodata prea devreme sa ii vorbiti unui copil despre sentimente si emotii si conexiunea acestora cu actiunile si comportamentul. Prin aceasta lectie ii puteti demonstra cum sentimentele ne pot afecta deciziile pe care le facem si ii veti imbunatati autocontrolul.
Invatati-va copilul sa faca urmatorii pasi, pentru rezolvarea problemelor:
- Sa se gandeasca asupra a caeea ce s-a intamplat
- Sa se gandeasca la cum reactioneaza propriul corp (emotiile au, adeseori, „simptome” fizice – de exemplu, in cazul rusinii, ne arde fata)
- Sa recunoasca emotia.
- Sa spuna „Ma simt _______”
III. Controlarea furiei
Furia este o reactie naturala pentru unele experiente pe care le intalnim in viata de zi cu zi. Invatarea copiilor cum sa se descurce cu aceasta emotie inca de la varste fragede ii vor imbunatati acestuia abilitatea de a trece peste aceste situatii sa ii vor creste toleranta. Intr-un moment in care violenta pare a fi in crestere, invatarea copiilor sa isi controleze furia si sa aleaga actiuni pro-sociale pentru a si-o manifesta este o misiune importanta a parintilor si profesorilor.
Controlarea furiei in cazul copiilor se face prin urmatorii pasi:
- Recunoasterea sentimentului de furie
- Numaratul pana la 10.
- Ganditul la posibilitati:
- Sa plece imediat.
- Sa se relaxeze si sa respire adanc.
- Sa ii spuna persoanei respective folosind cuvinte calme ceea ce il deranjeaza si ca este furios („Comunicarea asertiva”)
- Sa aleaga cea mai buna solutie.
<< Prima parte