Sarcina
pe
saptamani

1 2 3 4
5 6 7 8
9 10 11 12
13 14 15 16
17 18 19 20
21 22 23 24
25 26 27 28
29 30 31 32
33 34 35 36
37 38 39 40
41 42




Jobul de parinte
  Tulburari de atasament parental  
  Internet sigur pentru copii  
  Memorii de la copilul tau  
  Raul de miscare  
  Meseria de parinte  
  Ce mananca copiii  
  Siguranta copilului in masina  
  Schema de vaccinare  
  Probleme la scaunul de masina  
  Cum alegem incaltamintea copiilor  
  Fluorul si Dintisorii Copilului  
  Ce temperament are copilul tau?  
  Dormind impreuna cu copilul tau  
  Copiii și emoțiile lor negative  
  De ce bebelusii nu ar trebui sa doarma singuri  
  Problemele copilului fara un parinte  
  Animalele de casa cresc imunitatea copiilor  
  Cladeste imunitatea copilului tau  
  Argumentele pro si contra suzetelor  
  5 fraze periculoase  
  10 lucruri sa le spui copilului  
  Toate scuzele  
  Etape de dezvoltare ale vorbitului pe luni  
  Etape cheie in dezvoltarea copilului  
  Bebelusii sunt extraordinari  
  Minciuna, moralitatea si varsta copilului  
  Un copil agresiv! De ce?  
  Tu ce stil parental ai adoptat?  
  Rolurile tatilor in familie  
  Legatura tata - bebelusul  
  Parinti si copii: momentul separatiei  
  Diferenta de varsta dintre frati  
  Scapa-ti copilul de obiceiurile rele!  
  Importanta relatiei cu tata pentru femei  
  Rolurile de sex si gen  
  Rolul tatalui in dezvoltarea psihologica  
  Educatia bazata pe dragoste  
  Copiii si notiunea de bani  
  Comunicarea dintre tata si copil  
  Cele 5 mesaje ale educatiei pozitive  
  Concediul paternal si influenta acestuia  
  Stadiile dezvoltarii limbajului  
  Obiectivele educatiei antreprenoriale  
  Voi reusi sa fiu o mama buna?  
  Prietenii imaginari ai copiilor  
  Metodele unei educatii antreprenoriale  
  Imbunatatirea comunicarii dintre tine si copil  
  Asa mama... asa fiica!  
  Ascultarea si revolta la varste fragede  
  Tatal si importanta lui in viata sotiei gravide  
  Este copilul influentat de starea mamei?  
  Am nevoie de un model pozitiv!  
  Noi metode de a micsora incapatanarea copiilor  
  Inteligenta emotionala  
  Nevoile de baza ale copilului  
  Copiii crescuti doar de mama  
  Baiatul mamei  
  Cum sa faci fata si carierei si copilului  
  Copiii crescuti de tata  
  Limbajul corpului  
  Si copiii au voie sa greseasca  
  Sfantul Valentin pentru parinti  
  Semne ca aveti un copil supradotat  
  Invata-ti copilul sa isi exprime emotiile  
  Probleme pe termen lung cu copiii adoptati  
  Relatia cu restul rudelor  
  Comunicarea cu un copil adoptat  
  Cand sotul nu vrea copilul  
  Inconstanta in comportament  
  Ce nu vor parintii sa auda  
  10 metode prin care sa iti pastrezi tonul calm  
  De ce femeile sunt marginalizate  
  Ce e bine pentru noi sau pentru ei?  
  Efectele aparitiei unui copil nou  
  O imagine de sine sanatoasa  
  Influenta televizorului asupra copiilor  
  Educa-ti copilul sa vrea mai mult  
  Cum sa te faci inteles de copil  
  Un copil problema  
  Atasamentul parental  
  Crizele de dezvoltare  
  Semne ca bebelusul tau te iubeste  
  Autocontrolul la copii  
  Parintii chinezi  
  Educatia sexuala a copiilor  
  Parintii arabi  
  Intrebarile dificile ale copilului  
  Parintii hispanici  
  Parintii Scandinavi  
  Parintii Africani  
  Parintii Britanici  
  Parintii Australieni  
  Autoritatea parintilor vs educatia copiilor  
  Importanta meselor in familie  
  Copiii platesc pentru greselile parintilor?  
  Parinte sau prieten  
  Obedienta la copii  
  Nu-mi place prietena baiatului  
  Copilul meu fura! Ce sa fac?  
  Talentele vs Alegerea Carierei  
  Se poate modela personalitatea copiilor?  
  Bias-urile cognitive  
  Teoria mintii  
  Stima de sine la copii  
  Autonomia copilului  
  Copil agresor sau victima?  
  Ce facem cand se lovesc copiii?  
  Cum te percepe copilul  
Educa-ti copilul sa vrea mai mult

Educa-ti copilul sa vrea mai mult de la viata

image

Exista doua aspecte care se intrepatrund ce ne intereseaza in articolul de fata: educatia si asteptarile de la viata. Pentru ca ideile sa fie cat mai clare, o abordare tehnica si care, la inceput, ar putea parea putin atractiv, este necesara. Sa incercam sa intelegem pas cu pas aceste doua chestiuni esentiale pe care obisnuim sa le consideram de multe ori evidente, chiar daca nu sunt.

Ce vizeaza educatia?

Stim, cu totii, ca educatia nu se rezuma la procesul formal, integrat intr-un cadru institutional, scolar, caruia ne incredintam copiii. Educatia are si un caracter informal, incepe o data cu viata, si nu in prima zi de gradinita sau de scoala, si nu se termina atunci cand absolvim ultimul ciclu de invatamant. Dar mai important, trebuie sa constientizam faptul ca ne educam copiii chiar si atunci cand am crede ca nu o facem: nu exista lipsa de educatie, ci doar educatie neatenta, neinformata sau neasumata. („Tipurile de invatare si aplicarea lor in viata de zi cu zi”)

Desi aparent neinteresant, ar fi de mare folos sa vedem mai intai care este perspectiva formala asupra educatiei in Romania. Nu ne intereseaza aici cat de bun sau rau este cadrul legislativ si nici o alta chestiune de ordin politic, ci doar ideile care ilustreaza felul in care este inteleasa educatia in societatea contemporana. Primele trei aliniate din articolul 2 din primul titlu al legii educatiei nationale (ianuarie 2011) prevad:

  • Viziunea asupra educatiei: „promovarea unui invatamant orientat pe valori, creativitate, capacitati cognitive, capacitati volitive si capacitati actionale, cunostinte fundamentale si cunostinte, competente si abilitati de utilitate directa, in profesie si in societate.
  • Misiunea educatiei formale: „de formare, prin educatie, a infrastructurii mentale a societatii romanesti, in acord cu noile cerinte, derivate din statutul Romaniei de tara membra a Uniunii Europene si din functionarea in contextul globalizarii, si de generare sustenabila a unei resurse umane nationale inalt competitive, capabila sa functioneze eficient in societatea actuala si viitoare.
  • In fine, idealul educational: „dezvoltarea libera, integrala si armonioasa a individualitatii umane, in formarea personalitatii autonome si in asumarea unui sistem de valori care sunt necesare pentru implinirea si dezvoltarea personala, pentru dezvoltarea spiritului antreprenorial, pentru participarea cetateneasca activa in societate, pentru incluziune sociala si pentru angajare pe piata muncii.
Se poate remarca in primul rand ca, dupa cum era de asteptat, legea insista asupra valorii sociale a educatiei, asupra rolului scolii in formarea de profesionisti si cetateni responsabili. Daca aceste deziderate sunt urmarite si in concret constituie o alta dezbatere. Este important, insa, faptul ca atat cunostintele, cat si abilitatile practice sunt vizate de textul oficial si, mai ales, faptul ca idealul educational se refera la o dezvoltare completa si echilibrata a omului ca individ, la autonomie personala si la valori proprii. Vom observa ca aceste caracteristici sunt avute in evidenta si in teoriile psihologice asupra dezvoltarii umane. De asemenea, trasaturile cetateanului ideal trasate indirect in cadrul legii educatiei se intersecteaza cu ceea ce in psihologie se considera a fi o persoana normala.

Cine este normal?

In contextul in care incercam sa vedem de ce si cum putem insufla copiilor nostri asteptari mai mari de la viata, poate parea contradictoriu faptul ca urmarim caracteristicile unui individ normal. Nu este nimic paradoxal si aceasta nu in virtutea unei comparatii intre normalitate si superioritate, ci intrucat a fi normal nu este echivalent cu a fi mediocru. Dimportiva, de multe ori normalitatea pare a fi o tinta greu de atins. Normalitatea nu intra in stricta opozitie cu anormalul pe care in mod obisnuit il intelegem intr-o maniera puternic peiorativa, ci reprezinta o directiva spre starea de bine, spre implinire. A invata o persoana sa astepte mai mult de la viata nu inseamna sa ii sugerezi sa caute extraordinarul, ci sa nu fie satisfacut de strictul oferit de societate si de propria persoana. („Nevoia de a fi nonconformist”)

Suntem oare cei mai multi dintre noi persoane normale? Sa ne raspundem singuri la aceasta intrebare avand in vedere cateva criterii stabilite de diferiti psihologi de-a lungul timpului. Pe de o parte, dupa spusele lui Erikson, pentru Sigmund Freud, ale carui teorii si astazi par excentrice multor oameni, normalitatea consta in a iubi si a munci. In acest sens, probabil ca majoritatea se incadreaza in aceasta categorie. Pe de alta parte, insa, un psiholog precum Albert Bandura, fondator al teoriei invatarii sociale, indica drept criteriu al normalitatii sentimentul autoeficientei si autocontrolul; cercetatorul american Carl Rogers, care se bazeaza pe o abordare umanista a psihologiei, considera ca doar o persoana autentica este si una normala; iar specialistul in psihologie pozitiva Charles Snyder afirma ca un individ normal este cel care dezvolta o viziune pozitiva, optimista asupra viitorului.

Iata numai cateva indicii ale faptului ca, daca dorim ca cei mici sa creasca armonios si sa fie normali in sensul de impliniti din punct de vedere pishologic, este necesar sa ii educam astfel incat ei sa astepte mai mult de la viata. Si pentru a vedea care sunt directiile pe care trebuie sa le exploatam pentru a le oferi o educatie completa copiilor nostri, o educatie care ar implica fara doar si poate expectante inalte de la viitor, sa trecem in revista ce inseamna starea de bine din perspectiva psihologiei sanatatii.

Starea de bine

Asa cum in medicina exista parametri care semnaleaza starea de sanatate a unui pacient, psihologia a identificat cateva variabile ce indica bunastarea omului. Pe scurt, acestea sunt:

  • acceptarea de sine sau stima de sine autentica;
  • autonomia;
  • controlul sau increderea in faptul ca in mod obisnuit avem capacitatea de a stapani situatiile in care suntem implicati;
  • sensul si scopul in viata;
  • relatiile pozitive cu cei din jur;
  • dezvoltarea personala.
Gradul maxim al acestor directii de dezvoltare este, bineinteles, dificil, daca nu chiar imposibil de atins. Ele doar descriu un model ideal al unei persoane care a ajuns intr-o stare de bine din punct de vedere psihologic. Cunoasterea si intelgerea lor reprezinta insa un avantaj in exercitiul de optimizare al propriei vieti pe care fiecare dintre noi il practica in permanenta, dar si in straduinta de a oferi o educatie cat mai eficienta copiilor nostri. Putem considera aceste idealuri drept marile asteptari pe care ar trebui sa le aiba tinerii de la viata, intrucat vom vedea ca ele implica si scopurile concrete spre care se indreapta cei mai multi dintre noi.




Partea a doua >>