Interpretarera desenelor copiilor
Mai mici sau mai mari, fiecare dintre noi ne intrebam ce semnificatie are un desen, atunci cand il vedem, in special daca este unul facut de catre copilul nostru. Departe de efectul vizual sau nu – daca este placut, bine conturat sau semnificativ pentru ceea ce vrea sa reprezinte, un desen ascunde si substraturi care ne pot spune foarte multe despre un om.
Daca pana in 2 ani, desenul unui copil reprezinta doar o „mazgaleala”, incepand cu aceasta varsta putem sa ii dam foarte multe conotatii si interpretari. Daca doriti sa aprofundati acest subiect si sa aflati si alte idei, fata de ceea ce este cuprins in acest articol, va recomand cartea „Copiii si desenele lor”, scrisa de catre Brigitte Langevin. Pana atunci, insa, haideti sa aflam cateva notiuni de baza ale interpretarii desenelor, in general, si ale unui copil, in particular.
Cum se explica simbolurile din spatele desenelor?
In anul 1928, Emile Jucker a facut primele teste in ceea ce priveste simbolistica din spatele graficii desenate de catre copii. Din pacate, insa, acesta nu a analizat statistic aceste date si nu si-a exprimat opinia, in mod oficial. Din fericire, insa, cercetarile lui au servit drept punct de pornire 9 ani mai tarziu, cand Ch. Koch a publicat primul manual care sa trateze acest subiect, pe baza unor cercetari empirice foarte amanuntite.
Acesta a fost si cel care a facut conexiunea dintre simbolurile grafice si arhetipuri. Arhetipurile sunt „idei” si „definitii” – concepte, inmagazinate in inconstientul colectiv, cu care ne nastem. Inconstientul colectiv este, la randul sau, format din „amintiri” ale stramosilor nostri si transmise, peste generatii, genetic. Un exemplu concludent in acest sens este conceptul de „mama”: nu am sti sa ne purtam, ca mame, sau cum ne-am dori sa fie o mama, daca nu ar exista o idee care sa defineasca acest concept in mintea noastra, inca de la nastere. Reflexele sunt, de asemeni, mostenite pe aceasta cale.
Astfel, in mod inconstient, atunci cand desenam, reprezentam aceste arhetipuri, al caror concept il impletim cu realitatea. De exemplu, daca vrem sa desenam o floare, ea va arata asa cum ne-o „inchipuim” noi. In schimb, daca singurele flori pe care le-am vazut ar fi fost cele ofilite, atunci, in desenul nostru, s-ar reflecta acest lucru, insa, fara a strica frumusetea ideala pe care o vedem cu ochii mintii.
Testul arborelui
Un instrument de diagnoza psihologica
Poate ati auzit, pana acum, despre Testul Arborelui. Sau poate, copil fiind si aflandu-va intr-un spital pentru a trata o oarecare boala, o tanara psiholog a venit la dumneavoastra, v-a intins o foaie alba si un creion si v-a rugat sa ii desenati un copac. Desi pare, la prima vedere, o simpla modalitate de a umple timpul unui copil, testul arborelui este, de fapt, un foarte bun instrument de diagnoza psihologica, ce se aplica celor care se afla la o varsta cuprinsa intre 2 si 9 ani.
Materiale necesare:
- o foaie alba, A4
- un creion
Reguli de aplicare:
- copilul nu trebuie influentat sub nici o forma de catre adult
- acestuia i se acorda cat timp doreste pentru a desena un copac
- copilul este rugat sa deseneze un copac cat de bine poate, „cat mai frumos posibil”
Analiza:
1. Se analizeaza aspectul general al desenului, cautandu-se o caracteristica generala: este armonios, lipsit de viata, monoton, dinamic, dezordonat, confuz, tensionat, oprimat, etc.
Aceste calitati sau defecte ale desenului explica starea emotionala curenta a copilului. Daca, de exemplu, copilul se simte stresat (nu neaparat de situatia de fata, insa, in general), desenul sau va avea intreruperi bruste, liniile vor fi apasate si desenate in graba, etc. Daca, insa, copilul simte o stare de frica, liniile sale vor fi moi, terminandu-se brusc, tremurate sau vor fi trasate de doua ori.
2. Se analizeaza, pe rand, fiecare dintre urmatoarele aspecte:
- Radacinile si baza trunchiului
- Trunchiul
- Coroana copacului
- Amplasarea copacului in spatiul foii
Apoi, se observa detalii mai amanuntite:
- Umbrele de pe trunchi
- Linia solului
- Florile si frunzele
- Accesorii
Interpretarea rezultatelor:
Asa cum spuneam in randurile de mai sus, testul arborelui este un instrument de diagnoza psihologica, folosit, in special, pentru a vedea daca cel mic se afla la un stadiu normal al dezvoltarii sau nu. Daca vreti sa aflati mai multe (ca, de exemplu, din testul arborelui se pot vedea inclusiv anumite traume survenite de la nastere) acesta trebuie aplicat si interpretat de un personal autorizat, care sa ofere rezultatele corecte. Un astfel de test costa foarte putin si poate fi facut inclusiv de psihologul scolii sau, cum spuneam mai sus, al spitalului.
In ceea ce priveste dezvoltarea psihica a unui copil, iata una dintre modalitatile de interpretare:
Varsta |
Elemente grafice |
Interpretare |
1 – 2 ani |
Linii aleatorii |
Lipseste capacitatea de a intelege sarcina ceruta – lucru absolut normal la aceasta varsta |
2 – 3 ani |
Desenul se afla in dreapta foii, in partea de jos Liniile sunt foarte apasate Ramurile sunt orizontale Trunchiul este vertical |
Pana la 3 ani, copilul „mazgaleste”, neputand reproduce mental obiecte care nu se afla in fata ochilor sai. Chiar si atunci cand ele sunt prezente, nu pot fi reproduse decat in linii generale, schematice |
3 – 5 ani |
Desenul se afla tot in dreapta foii, insa pozitionat mai sus Trunchiul si ramurile sunt formate din linii unice Crengile au o pozitie ascendenta, oblica Una dintre crengi pastreaza o pozitie orizontala |
Crengile desenate oblic si distanta fata de marginea inferioara a hartiei indica o crestere in maturitate si independenta Stadiul schematic este depasit, insa, elemente ale sale inca mai persista |
5 – 6 ani |
Arborele are o dimensiune mai mare Pe ramuri se afla fructe, acestea fiind, in general, negre |
Mintea celui mic devine mai cuprinzatoare, „creste”, iar acest fapt se reflecta in dimensiunea desenului In general, culoarea neagra folosita in desene reprezinta un simptom infantil. Normal, la aceasta varsta, la varste mai mari devine problematic |
6 – 7 ani |
O singura ramura sub forma de echer Exista o ramura principala, in jurul ei fiind desenate alte ramuri, oblice Este desenata si o linie a solului |
Ramurile sunt indreptate in sus, semnificand cresterea, dezvoltarea. Cea principala reprezinta o mai buna conturare a psihicului copilului Linia solului reprezinta stabilitatea, dar si un punct fix de sprijin sau o orientare buna Linia solului poate fi inlocuita cu marginea foii, fiind, astfel, prezenta fictiv |
7 – 8 ani |
Nu mai sunt prezente ramurile in echer Coroana incepe de la marginea superioara a trunchiului Coroana este net separata de trunchi |
Toate aceste elemente apar inaintea varstei de 8 ani. Uneori, poate aparea o linie care sa inchida trunchiul, in partea de sus |
8 – 9 ani |
Dispare creanga principala Trunchiul si crengile primesc mai multe trasaturi |
La aceasta varsta, se poate percepe o maturitate grafica. Incepand cu 9 ani, copilul intra intr-un stadiu de dezvoltare mai calm |
Partea a doua >>