Sarcina
pe
saptamani

1 2 3 4
5 6 7 8
9 10 11 12
13 14 15 16
17 18 19 20
21 22 23 24
25 26 27 28
29 30 31 32
33 34 35 36
37 38 39 40
41 42
Articole parenting
  Gateste sanatos  
  Bio Organic Eco  
  Sindromul bebelusului scuturat  
  Drogurile sau Moartea Alba  
  Parintele, un Exemplu de Urmat  
  Pregatirea pentru gradinita  
  Tatal Bebelusului Tau  
  Nu vei auzi de la copilul tau  
  Intrebari interviu bona  
  Ochelarili de Soare pentru Copii  
  Deshidratarea si insolatiile  
  Divortul pentru copii  
  Aerul conditionat si sanatatea copiiilor  
  Bebelusul tau si soarele  
  Muzica in viata adolescentului  
  Mituri despre somnul copiiilor  
  Obezitatea la copii  
  Depresia la copii  
  Cosmarurile  
  Spaimele din timpul noptii  
  Mituri si realitati despre vedere  
  Erectiile in cazul bebelusilor  
  Relatia dintre tatal vitreg si copil  
  Cum cream cooperarea la copii  
  Despre medicul tau pediatru  
  Cele 7 principii de baza ale bunelor maniere  
  Logica in perioada prescolara si scolara  
  Otraviri accidentale la copii  
  25 De Maniere obligatorii pana la 9 ani  
  7 sfaturi pentru o educatie financiara  
  Sa nu spui unei gravide  
  Frica de dentist  
  Importanta micului dejun  
  Afectiuneaa in fata copiilor  
  Psihologia cadourilor  
  Copiii agresivi (batausii)  
  Interpretarera desenelor copiilor  
  De ce nu ne amintim copilaria timpurie?  
  Frica de esec  
  Ce inseamna suficienta atentie pentru un copil?  
  Rolul terapiei de cuplu  
  Pericolele perfectionismului  
  Privarea afectiva  
  Cum gasim bona perfecta?  
  Mami stie cel mai bine  
  Asta numesc ei dans?!  
  Importanta tinerii unui jurnal  
  Ceasul biologic al unei femei  
  Adevarul, frumusetea si bunatatea in era digitala  
  Sportul si copiii  
  Perioade critice in viata copiilor  
  Totul despre stres  
  Consumul de droguri al parintilor  
  Yoga, pentru copii si adulti  
  Feng Shui  
  Alcoolismul si paternitatea  
  Bioritmul sau Ritmul Circadian  
  Fuga de acasa  
  Energia pozitiva  
  Fetitele si machiajul  
  Autocontrolul la adulti  
  Siguranta bebelusului in casa  
  Cum isi manifesta copiii afectiunea  
  Copilul care fura  
  Efectele violentei din filme  
  Un copil prea ambitios?  
  Empatia – diferente de varsta si gen  
  Copiii si bandele  
  Cand si cum spunem „NU” copilului?!  
  Interactionarea copil adult  
  Mecanisme de aparare la copii  
  Poate fi creativitatea antrenata?  
  Nume bune vs nume rele  
  Ce trebuie sa stim espre droguri?  
  Termometru clasic vs digital  
  Fata mea e insarcinata, ce fac?  
  Moartea animalului de companie  
  Protestele cand trebuie sa doarma  
  Genetica si riscul de divortul  
  Fiul meu este homosexual!  
Cand profesorii gresesc

Si profesorii pot gresi – factorii care pot afecta notarea unui elev

image

De multe ori, dam vina pentru notele proaste ale adolescentului pe capacitatea de invatare si efortul depus de catre acesta, insa, rareori, tinem cont ca si profesorii sunt oameni si ca pot, de multe ori, gresi. Slaba pregatire si insuficienta banilor din mediul educational din Romania a condus, astazi, la un cerc vicios in care profesorii nu stiu sa evite greselile de predare si notare, iar elevii sa nu aiba suficient interes pentru ce predau acestia. In ambele cazuri este vorba despre o chestiune de motivatie ce, cu putin interes, s-ar putea rezolva, asa cum am explicat in articolul „Strategii de crestere a motivatiei elevilor”.

Totusi, chiar si cei mai buni profesori pot gresi si, despre factorii care pot influenta notarea unui elev, vom discuta in randurile care urmeaza.

Dupa cum se stie, evaluarea nu este intotdeauna cea mai obiectiva, in special atunci cand discutam despre clasa de elevi. In mod firesc, atunci cand vorbim despre o testare conceputa si aplicata de un singur profesor, exista posibilitatea de abatere de la notarea corecta pentru valorea reala a prestatiei elevului. Exista o serie de factori distorsionanti, descrisi in foarte multe studii de specialitate, de la cele facute de De Landsheere si pana la cele ale lui C. Cucos. In acest articol, insa, vom discuta despre cei mai comuni.

Efectul de halo

Un loc fruntas pe lista factorilor ce afecteaza notarea corecta a elevilor este ocupat de efectul de halo, ce isi ia denumirea de la fenomenul optic descoperit in domeniul fizicii. Toti autorii studiilor pedagogice spun ca acesta este imposibil de evitat si ca este, adeseori, intalnit in randul profesorilor. Definitia sa de comun acord este „tendinta de a favoriza elevii cu rezultate generale bune si de a ii defavoriza pe cei ce au rezultate slabe”.

Intr-un cuvant, profesorul va tine seama de notele anterioare ale elevului la obiectul pe care il preda sau de notele la restul obiectelor, chiar daca raspunsul sau este unul care difera de acestea. Statisticile arata ca notarea elevului poate fi facuta chiar si cu 2 puncte in plus sau in minus de nota meritata.

Exista si o alta concretizare a efectului de halo, ca, de exemplu, in cazul unui scris urat. Astfel, profesorii au tendinta sa noteze mai slab o teza cu o scriere care nu este pe placul lui si sa noteze bine una scrisa ingrijit. Aspectul fizic sau atitudinea agreabila a elevului pot fi si ele factori care sa influenteze aparitia efectului de halo.

Sfat: spune-i copilului tau despre aceste aspecte si instruieste-l sa isi scrie ordonat lucrarile de control, sa aiba un aspect ingrijit si sa incerce sa fie o prezenta agreabila fata de profesor. Explica-i ca aceste trei aspecte ii pot aduce chiar si doua puncte in plus la nota si cat de mult conteaza importanta imaginii afisate. Stiai ca studiile au aratat ca oamenii au tendinta sa considere mai destepti pe acei oameni ce arata mai frumos si au un aspect mai ingrijit?

Efectul oedipian

Despre efectul oedipian sau, asa cum este el cunoscut la scara mai larga efectul Pygmalion, am discutat in articolul „Efectul Pygmalion - Cercul vicios ce ne defineste rezultatele”. Acesta este o ruda foarte apropiata a efectului explicat anterior, iar denumirea sa este o aluzie la personajul Oedip, ce a fost predestinat sa fie nefericit.

Pe scurt, efectul oedipian este o atitudine inflexibila fata de elev, nascuta dintr-o imagine preconceputa, o „eticheta” aplicata acestuia anterior.

Sfat: asa cum am spus si in articolul despre care vorbeam mai sus, daca realitatea te ajuta, poti lauda calitatile copilului tau in fata profesorului, astfel incat acesta sa isi schimbe imaginea. Un bun indicator al acestei situatii este atunci cand copilul sustine ca „profesorul are ceva cu el”, moment in care parintii ar trebui sa acorde o mai mare atentie situatiei. O vizita la scoala si o discutie cu profesorul, pentru a identifica daca acesta sau copilul greseste, poate fi o buna rezolvare a intregii probleme.

O astfel de atitudine este inacceptabila ca venind din partea profesorilor, stiut fiind faptul ca ea incurajeaza esecul, chiar si pe termen lung, iar cineva care stapaneste metodele de baza ale educatiei ar trebui sa stie acest lucru, fiind o notiune ce se preda inca din primul an de studiu al oricarui viitor profesor. Asadar, daca identificati o astfel de situatie in cazul unuia dintre profesorii copilului dumneavoastra, poate n-ar strica o discutie cu directorul scolii acestuia sau, in cazuri mai dificile, cu un reprezentant superior in functie acestora.

Efectul ordine

Efectul "ordine" presupune o denaturare a notei acordate unui elev din cauza momentului evaluarii acestuia. Astfel, dispozitia diferita a profesorului este un factor ce influenteaza atitudinea sa fata de elev si, implicit, nota acordata lui. De asemeni, existenta unor repere de evaluare sau lipsa acestora pot avea si ele efect.

Mai concret, notele acordate unei lucrari vor fi afectate de pozitia acesteia in teancul de teze pe care profesorul le corecteaza. La fel, nota acordata unui elev ascultat, va fi facuta in functie de ordinea sa in ascultari.

Acest lucru se intampla datorita mai multor influente si, pentru exemplificare, vom lua un profesor ce corecteaza lucrarile de la o clasa. In momentul inceperii corectarii primei lucrari, energia si capacitatea de concentrare si analiza a profesorului sunt mai mari, dorinta de a tine de rigurozitatea baremului este si ea mai mare, astfel incat nota va fi una mai aproape de adevarata prestatie a elevului. Pe parcurs ce intervine oboseala sau saturatia, sistemul de corectare este mai superficial, mai neglijent, iar saturatia afectiva, fiind mai mare, notarea nu mai este intocmai conforma cu prestatia. De asemeni, pentru prima lucrare nu exista, inca, un termen de comparatie, in timp ce pentru celelalte, aceasta va fi folosita drept reper.

In stransa corelatie cu efectul ordine este si cel de contrast (despre care am discutat si spre finalul articolului „Scapa-ti copilul de obiceiurile rele!”), conform caruia daca o lucrare de control va fi corectata dupa alta mai buna sau dupa o serie de astfel de lucrari, va exista tendinta notarii acesteia din urma cu o nota mai slaba decat ar trebui.

Sfat: exista cateva trucuri pe care un elev le poate aplica, astfel incat sa se asigure ca nu va fi o victima a efectului ordine sau ca va obtine, chiar, unul sau doua puncte in plus. Acesta ar trebui sa aseze lucrarea la mijlocul teancului, dupa o serie de lucrari ale unor elevi mai slabi. In acest fel, fara a se grabi sa duca lucrarea de control primul sau ultimul, acesta nu numai ca va putea evita aparitia acestui efect, dar va avea si suficient timp sa se gandeasca asupra subiectelor date.

Tendinta spre valoarea centrala

Profesorii au tendinta de a face o apreciere moderata, de a evita extremele, in ceea ce priveste notele. Acest efect isi are drept cauza dorinta de a nu gresi, specifica fiecaruia dintre noi. Exista, insa, si profesori care au o obsesie a curbei lui Gauss – numita tendinta spre echilibrare – iar o concretizare mai exacta a acesteia este cazul in care acestia observa, in timpul corectarii, ca nu au fost luate toate notele (precum 6 sau 7) si incep sa le caute printre lucrari pentru ca, intr-un final, sa le si „gaseasca”.

Sfat: daca un copil vine acasa cu o nota mai scazuta, intreaba-l ce note au luat ceilalti copii sau care a fost cea mai mare sau cea mai mica nota. In cazul in care observi o apropiere a acestora sau o arie mai larga, poate ca este cazul sa nu ai o atitudine atat de dura fata de el si sa arunci o privire peste lucrare chiar tu.

Ecuatia personala a profesorului

Fiecare profesor are caracterul propriu, personalitatea si valorile sale. De aceea, acestea pot influenta notele acordate elevilor. De exemplu, un profesor ce apreciaza libertatea de exprimare va fi foarte darnic atunci cand va vedea o lucrare „indrazneata”, in care elevul abordeaza in moduri diferite continutul. De asemeni, unii profesori sunt mai exigenti decat altii, fiecare avand propria justificare pentru acest comportament.

Intr-un studiu realizat de catre I.M. Nestor, 54 de profesori de filosofie au corectat aceeasi lucrare. Notele obtinute au aratat cate discrepante se pot naste datorita ecuatiei personale a celui care a evaluat. Astfel, pentru aceeasi lucrare, s-au obtinut 6 note de 4, 9 de 5, 11 de 6, 8 de 7, 12 de 8, 5 de 9 si una de 10. Desigur, filosofia este un domeniu ce presupune interpretari multiple insa multe dintre obiectele studiate de catre elevi la scoala sunt de acest fel, ca de exemplu romana, desenul sau limbile straine.

Sfat: deoarece un copil sau un adolescent isi poate da foarte greu seama de caracterul real al unui om, ia contact cu toti profesorii acestuia, discuta cu ei si observa-le atent trasaturile dominante de personalitate. In functie de acestea, da-i copilului sfaturi in privinta atitudinii si abordarii potrivite pe care trebuie sa o aiba atunci cand este ascultat.

Prudenta examinatorilor

Cazul aparitiei acestei situatii a fost semnalata, in special, in liceele de presigiu. Ea consta in adoptarea unei exigente mai mari din partea unui profesor sau a intregului colectiv, in primul semestru de scoala, pentru a pastra aparentele legate de intreaga institutie. Explicatia profesorilor este simpla: atunci cand se acorda note mari inca de la inceput, este posibil ca elevii sa fie cuprinsi de comoditate si sa urmeze o perioada de delasare si, implicit, de rezultate mai slabe. Ca si exemplu, obtinerea unei note de 9 la inceputul semestrului, permite unui elev sa aiba si note mult mai mici, ca 4, fara sa existe riscul unei corigente.

Sfat: atunci cand copilul tau se inscrie la o scoala de prestigiu, pregateste-te sa ai parte si de astfel de situatii. Nu arunca, direct, vina pe copil ci incearca sa intelegi mai bine motivele pentru care a aparut aceasta nota.

Exista, desigur, si alti factori care sa afecteze notarea elevului, de la situatia si dispozitia profesorului din ziua respectiva si pana la relatiile mai speciale dintre profesor si elev, insa cele prezentate mai sus sunt, adeseori, intalnite in mediul scolar.

Ce e de facut?

Inainte sa certi copilul pentru notele pe care le are, este bine sa ii pui cateva intrebari legate de modalitatea de notare a profesorului, in incercarea de a identifica unul dintre efectele de mai sus. Daca observi ca acestea sunt motivele pentru care copilul tau are note slabe, incearca sa discuti cu profesorul si sa ii explici unde greseste. Desigur, un profesor bine pregatit si care are talent pedagogic va recunoaste imediat problema si va incerca sa o indrepte. Totusi, exista si posibilitatea ca acesta sa nu fie atat de bun in meseria practicata si, in acest caz, o discutie cu directorul scolii sau cu alta persoana avizata ar putea reglementa situatia.

Daca nu observi un astfel de efect la profesorii copilului tau, insa rezultatele acestuia sunt foarte slabe, in continuare, iti recomandam sfaturile din articolele recomandate mai sus, dar si cele din articolul „Strategii de motivare a elevilor”. De asemeni, veti gasi cateva idei importante si in articolul „Tipurile de invatare si aplicarea lor in viata de zi cu zi”, de unde puteti sa invatati cum sa va ajutati copilul sa memoreze mai bine la unele materii.