Sarcina
pe
saptamani

1 2 3 4
5 6 7 8
9 10 11 12
13 14 15 16
17 18 19 20
21 22 23 24
25 26 27 28
29 30 31 32
33 34 35 36
37 38 39 40
41 42




Articole parenting
  Tulburari de atasament parental  
  Internet sigur pentru copii  
  Memorii de la copilul tau  
  Raul de miscare  
  Meseria de parinte  
  Ce mananca copiii  
  Siguranta copilului in masina  
  Schema de vaccinare  
  Probleme la scaunul de masina  
  Cum alegem incaltamintea copiilor  
  Fluorul si Dintisorii Copilului  
  Ce temperament are copilul tau?  
  Dormind impreuna cu copilul tau  
  Copiii și emoțiile lor negative  
  De ce bebelusii nu ar trebui sa doarma singuri  
  Problemele copilului fara un parinte  
  Animalele de casa cresc imunitatea copiilor  
  Cladeste imunitatea copilului tau  
  Argumentele pro si contra suzetelor  
  5 fraze periculoase  
  10 lucruri sa le spui copilului  
  Toate scuzele  
  Etape de dezvoltare ale vorbitului pe luni  
  Etape cheie in dezvoltarea copilului  
  Bebelusii sunt extraordinari  
  Minciuna, moralitatea si varsta copilului  
  Un copil agresiv! De ce?  
  Tu ce stil parental ai adoptat?  
  Rolurile tatilor in familie  
  Legatura tata - bebelusul  
  Parinti si copii: momentul separatiei  
  Diferenta de varsta dintre frati  
  Scapa-ti copilul de obiceiurile rele!  
  Importanta relatiei cu tata pentru femei  
  Rolurile de sex si gen  
  Rolul tatalui in dezvoltarea psihologica  
  Educatia bazata pe dragoste  
  Copiii si notiunea de bani  
  Comunicarea dintre tata si copil  
  Cele 5 mesaje ale educatiei pozitive  
  Concediul paternal si influenta acestuia  
  Stadiile dezvoltarii limbajului  
  Obiectivele educatiei antreprenoriale  
  Voi reusi sa fiu o mama buna?  
  Prietenii imaginari ai copiilor  
  Metodele unei educatii antreprenoriale  
  Imbunatatirea comunicarii dintre tine si copil  
  Asa mama... asa fiica!  
  Ascultarea si revolta la varste fragede  
  Tatal si importanta lui in viata sotiei gravide  
  Este copilul influentat de starea mamei?  
  Am nevoie de un model pozitiv!  
  Noi metode de a micsora incapatanarea copiilor  
  Inteligenta emotionala  
  Nevoile de baza ale copilului  
  Copiii crescuti doar de mama  
  Baiatul mamei  
  Cum sa faci fata si carierei si copilului  
  Copiii crescuti de tata  
  Limbajul corpului  
  Si copiii au voie sa greseasca  
  Sfantul Valentin pentru parinti  
  Semne ca aveti un copil supradotat  
  Invata-ti copilul sa isi exprime emotiile  
  Probleme pe termen lung cu copiii adoptati  
  Relatia cu restul rudelor  
  Comunicarea cu un copil adoptat  
  Cand sotul nu vrea copilul  
  Inconstanta in comportament  
  Ce nu vor parintii sa auda  
  10 metode prin care sa iti pastrezi tonul calm  
  De ce femeile sunt marginalizate  
  Ce e bine pentru noi sau pentru ei?  
  Efectele aparitiei unui copil nou  
  O imagine de sine sanatoasa  
  Influenta televizorului asupra copiilor  
  Educa-ti copilul sa vrea mai mult  
  Cum sa te faci inteles de copil  
  Un copil problema  
  Atasamentul parental  
  Crizele de dezvoltare  
  Semne ca bebelusul tau te iubeste  
  Autocontrolul la copii  
  Parintii chinezi  
  Educatia sexuala a copiilor  
  Parintii arabi  
  Intrebarile dificile ale copilului  
  Parintii hispanici  
  Parintii Scandinavi  
  Parintii Africani  
  Parintii Britanici  
  Parintii Australieni  
  Autoritatea parintilor vs educatia copiilor  
  Importanta meselor in familie  
  Copiii platesc pentru greselile parintilor?  
  Parinte sau prieten  
  Obedienta la copii  
  Nu-mi place prietena baiatului  
  Copilul meu fura! Ce sa fac?  
  Talentele vs Alegerea Carierei  
  Se poate modela personalitatea copiilor?  
  Bias-urile cognitive  
  Teoria mintii  
  Stima de sine la copii  
  Autonomia copilului  
  Copil agresor sau victima?  
  Ce facem cand se lovesc copiii?  
  Cum te percepe copilul  
Obiceiurile rele la copii

Scapa-ti copilul de obiceiurile rele!

image

Dintr-un punct de vedere subiectiv, fiecare dintre noi avem obiceiuri mai rele sau mai putin rele, care afecteaza bunul mers al activitatilor noastre de zi cu zi. Daca, atunci cand suntem maturi, suntem capabili sa intelegem acest aspect, cand suntem copii este, de multe ori, imposibil de inteles ca anumite obiceiuri pot avea consecinte dure asupra noastra si a celor din jur. Insa, aici este datoria parintilor sa intervina si sa incerce sa suprime aceste aspecte.

Cum etichetam un obicei ca fiind „rau”?

Totusi, nu toate obiceiurile care noua ni se par a fi „rele” sunt, intr-adevar, asa. De multe ori, spunem despre actiunea cuiva ca este astfel deoarece ne influenteaza pe noi si nu pentru ca, asa cum ar fi normal, aceasta afecteaza strict persoana celui care le face. Multe dintre actiunile copiilor nostri fac parte din structura lor, ca oameni, si oricat ne-am stradui, nu o sa le putem schimba definitiv. Asadar, un prim pas in identificarea unui „obicei rau” in cazul unui copil este introspectia: pe cine afecteaza, de fapt, acest comportament? Doar pe mine sau pe copil?

Apoi, urmatorul pas este cautarea unor avantaje ale acestui comportament. Poate copilul tau are obiceiul sa refuze sa adoarma devreme sau sa refuze sa isi faca temele atunci cand tu crezi ca ar trebui sa le faca, preferand, intai, sa se joace. Punctul de vedere subiectiv isi spune si aici cuvantul, acestea nefiind „obiceiuri rele” ci doar manifestari ale dorintei acestuia. El poate refuza sa mearga la somn deoarece inca mai are energie, ceea ce inseamna ca nu a avut ocazia sa si-o consume peste zi. De asemeni, studiile au aratat ca acei copii care isi fac temele dupa ce au avut parte de o perioada de joaca, prezinta mai mult interes pentru acestea si invata mult mai bine decat in cazul in care perioada de relaxare a fost inexistenta.

Capcana lui „asa trebuie” ne poate prinde chiar si pe cei mai mari analisti dintre noi. Omul are o nevoie interioara de a se conforma obiceiurilor societatii din care face parte, pentru a fi acceptat de catre aceasta. Totusi, un copil nu este capabil sa inteleaga de ce este necesar sa faca anumite lucruri doar pentru ca „asa se face” si, intr-un mod obiectiv, chiar are dreptate, in refuzul sau. Daca in interiorul sau nu exista dorinta de a face un lucru, acesta nu ar trebui obligat sa il faca doar pe baza gandirii sociale si a unor conduite de masa. Fiecare dintre noi are propria sa personalitate unica si aceasta se manifesta in feluri diferite fata de a altora. De aceea, evita sa ii impui copilului anumite actiuni sau comportamente daca acesta nu pare sa le inteleaga rostul. Nu vei face decat sa ii creezi frustrari, ce il vor afecta in moduri mult mai dure decat ar fi lipsa lui „asa trebuie”.

Ce sta la baza schimbarii obiceiurilor?

Acum, ca am stabilit cand nu ar trebui corectat un obicei, sa trecem putin prin partea teoretica a modificarii comportamentelor, pentru a intelege mecanismul pe care se bazeaza aceasta stiinta – deoarece da, aceasta este o stiinta, ea dand nastere a doua ramuri din psihologia moderna. Despre motivatie si schimbarea acesteia am discutat in articolul „Strategii de stimulare a motivatiei elevilor”.

In primul rand, ca orice alta problema ce poate aparea in cazul copiilor si nu numai, atentia trebuie sa ni se indrepte spre cauza obiceiului si nu spre efectul acestuia. De multe ori, unele obiceiuri au la baza anumite manifestari ale psihicului ce pot fi cu greu deslusite de o persoana lipsita de anumite cunostinte si, daca suspectezi ca principala cauza este un astfel de aspect, este bine sa apelezi la ajutorul unui profesionist, pentru a evita aparitia, pe viitor, a altor probleme. De exemplu, accesele de furie ale unui copil pot fi rezultatul unei atmosfere tensionate in familie sau aparitia unei schimbari in viata acestuia.

Dupa ce am identificat corect cauza obiceiului rau, este necesar sa o eliminam sau, daca acest lucru nu este posibil, sa lucram spre atenuarea efectelor acesteia. De exemplu, atunci cand in viata copilului apare un nou fratior – desigur, acest lucru nu poate fi schimbat – trebuie sa incercam sa facem primul copil sa inteleaga ca acest lucru nu ii va afecta statutul in interiorul familiei.

Al treilea pas este constituit din incercarea de a schimba comportamentul micutului si de a il ajuta sa il inlocuiasca. Pentru acest lucru, este nevoie sa stim cateva mecanisme psihologice.

Tipurile de conditionare

Poate iti aduci aminte ca in liceu, la biologie, ai invatat despre cainele lui Pavlov. Watson sustinea ca poate sa transforme un copil in orice i s-ar cere, in 1913. Astfel a luat nastere teoria invatarii. Peste ani, Pavlov demonstra ca anumite comportamente pot deveni reflexe conditionate, cu stimulul potrivit. In urma experimentului sau, acesta a demonstrat ca poate face un caine sa saliveze doar la aprinderea becului dintr-o incapere. Acesta este conditionarea clasica si reprezinta asocierea unui stimul neutru cu un stimul neconditionat.

Conditionarea operanta, pe de alta parte, a fost descoperita de catre Skinner si sta la baza multor activitati care par banale, in ziua de azi, precum jucarea jocurilor video, atat de des intalnita printre adolescenti. Aceasta se bazeaza pe un sistem de recompense si pedepse si va fi obiectul continuarii articolului nostru.

Mai exact, conditionarea operanta se bazeaza pe sistemul urmator:

  • cand copilul executa comportamentul dorit, acestuia i se ofera o recompensa. Aceasta poate fi sub forma unor dulciuri, a laudelor, aprecierii, etc. In limbaj psihologic, recompensa este cunoscuta sub forma de „intarire”.
  • atunci cand copilul nu executa comportamentul dorit, acesta este ignorat complet de catre parinti. Desi, de multe ori, atunci cand un copil incepe sa planga este dificil pentru parinti sa il ignore, acest lucru trebuie facut, pentru a obtine rezultate mult mai bune pe viitor. Asadar, faceti un efort de vointa si, incet – incet, acesta va inceta cu plansul sau tipetele.
Cateva idei teoretice trebuie retinute, insa, inainte sa exemplificam teoria lui Skinner in cazuri reale si practice:
  • raspunsurile care nu primesc intarire scad in frecventa, pentru a se stinge, intr-un final
  • daca nu este acordata o recompensa in urma unei actiuni sau, daca imediat dupa aceasta apare o pedeapsa, aceasta nu va mai fi repetata
  • daca, in loc de a fi ignorat, se pedepseste un comportament, acesta este suprimat, reaparand atunci cand pericolul de a fi pedepsit sau cel care o poate aplica dispare.
  • odata ce comportamentul a fost fixat, „invatat”, schemele de intarire nu mai sunt necesare
  • recompensarea comportamentelor ce se aseamana cu cel dorit este, de asemeni, o metoda de a obtine comportamentul dorit.




Partea a doua >>