Sarcina pe saptamani

1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 32 33 34 35
36 37 38 39 40 41 42




Grupele de alimente

Grupele de alimente recomandate pentru 0-1 an

Ca si intreaga familie, si copiii trebuie sa aiba o alimentatie variata, care sa contina alimente din toate cele 4 grupe de alimente:

  • Fructe si legume
  • Paine, orez, cartof, paste
  • Carne, peste, oua, fasole si alte surse de proteine non-lactate
  • Lapte si produse lactate

Fructele si legumele

Fructele si legumele contin o multime de vitamine, minerale si fibre. Trebuie sa va asigurati ca atat fructele cat si legumele se regasesc la fiecare masa, fie ca sunt proaspete, congelate sau uscate.

Fructele si legumele contin fiecare diferite vitamine si minerale, deci cu cat ii veti da sa manance mai multe tipuri de fructe si de legume, cu atat va fi mai bine. Daca nu mananca decat 1-2 tipuri de fructe / legume, nu trebuie sa va ingrijorati. Trebuie sa incercati periodic sa ii dati din nou sa incerce alte fructe / legume, intrucat la aceasta varsta gusturile se schimba de la o zi la alta, si ce nu i-a placut ieri, maine poate sa ii placa.

Unii copii nu pot sa manance legumele gatite si prefera sa manance legume crude. Nu va impacientati daca prefera sa manance morcov crud, ardei, rosie, ridiche, ceapa verde, andive, salata, castraveti, etc.


Paine, orez, cartof, paste

Acestea ofera energie, nutrienti si chiar unele fibre. In general, copiii accepta si mananca destul de usor paine, orez, paste, cereale, cartofi sub diferite forme, insa nu trebuie incurajati sa manance cantitati foarte mari din aceasta grupa de alimente.




Carne, peste, oua, fasole si alte surse de proteine non-lactate

Copiii au nevoie de proteine si de fier pentru a creste si a se dezvolta. Incercati sa ii dati micutului una sau doua portii din acest grup de alimente in fiecare zi. Carnea, pestele, ouale, legume uscate (de exemplu, fasole, linte şi mazăre) şi alimentele facute din leguminoase (cum ar fi tofu, humus, carne tocată şi soia) sunt surse excelente de proteine si fier.

Nucile contin de asemenea proteine, insa, ca si alunele, nu sunt recomandate inainte de varsta de 5 ani pentru a evita riscul de a se ineca cu ele.

Baietii pot avea pana la patru portii de peste gras (cum ar fi macrou, somon, sardine) pe saptamana, iar pentru fete este recomandat sa nu le dati mai mult de doua portii pe saptamana.

Daca aveti grija sa nu le dati mai mult decat este recomandat, beneficiile sunt mai mari decat riscurile in cazul pestelui gras.


Lactate si produse lactate

Acestea sunt o sursa bogata de calciu, care il ajuta pe micut sa aiba o dantura sanatoasa si puternica si sa dezvolte o osatura puternica. De asemenea, contin si vitamina A, care ajuta organismul sa reziste in fata infectiilor si este atat de necesara pentru piele si pentru ochi.

Dupa varsta de 1 an, puteti incepe sa inlocuiti laptele matern sau laptele formula cu lapte de vaca. Incercati sa ii dati in continuare cel putin de 3 ori / zi lapte, fie sub forma de lapte, fie dub forma de preparate din lapte, cum ar fi iaurtul, branza.


Din ce luam suficient fier

Fierul este esential pentru sanatatea copilului, intrucat o carenta de fier poate sa duca la anemie, care il va tine pe loc din punct de vedere al dezvoltarii fizice si mentale. Copiii care beau prea mult lapte sunt mai expusi riscului de a dezvolta anemie.

Fierul vine sub doua forme:

  • Una este gasita in carne si peste si este usor absorbita de organism
  • Cealalta se regaseste in platele alimentare si nu este atat de usor de asimilat.

Chiar si o portie mica de carne sau peste este indicata, intrucat ea va ajuta organismul sa absoarba fierul si din celelalte surse.

Daca sub nicio forma nu vrea sa manance carne sau peste, copilul isi va lua suficient fier daca va primi in schimb multe

  • Cereale imbogatite cu fier
  • Legume de culoare verde inchis
  • Fasole, linte
  • Fructe uscate (caise, smochine si prune)

Alimentele care contin grasimi, zahar si sare

Grasimile

Copiii mici, mai ales cei cu varsta sub 2 ani, au nevoie de energia concentrata oferita de grasimi. De asemenea, unele vitamine se regasesc numai in grasimi. De aceea alimente ca iaurtul, branza, pestele gras sunt foarte importante.

Dupa ce a implinit varsta de 2 ani, puteti introduce treptat produse lactate cu un continut mai mic de grasime si sa mai taiati din alimentele bogate in grasimi, astfel incat pana la implinirea varstei de 5 ani sa aiba o dieta echilibrata, cu un continut redus de grasimi, ca si cele recomandate pentru adulti.

Urmariti indeaproape cantitatea de grasimi consumata in familia dvs si incercati sa o mentineti la minim. Pentru a reduce la minim cantitatea de grasimi consumata:

  • Coaceti sau pregatiti mancarea pe gratar, in loc sa o prajiti
  • Dati deoparte pielea de pe carnea de pui
  • Pentru copii cu varsta peste 2 ani, folositi produse lactate cu continut redus de grasime
  • Folositi foarte putin ulei la gatit, de preferat ulei de rapita, soia sau masline.

Zaharul

Pentru a-i mentine dantura sanatoasa copilului tau, pe langa vizitele regulate la dentist si periajul zilnic al dintilor, limitati cantitatea de zahar pe care o consuma. Evitati sucurile din comert (ii puteti prepara dvs sucuri proaspete din fructe), dulciurile, prajiturile, gemurile si dulceturile. Daca totusi ii dati astfel de produse, este recomandat sa I le dati la masa, nu ca si gustari.

Sarea

Nu este necesar sa ii adaugati sare in mancare copilului. Majoritatea alimentelor contin deja sare. Prea multa sare il pot obisnui sa manance sarat si pe viitor poate avea probleme cu tensiunea arteriala din aceasta cauza.

Bebelusii cu varsta pana intr-un an nu trebuie sa manance mai mult de 1 gram de sare / zi.