Sarcina pe saptamani

1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 32 33 34 35
36 37 38 39 40 41 42




Sarcina la femeile grase

Sarcina in cazul femeilor supraponderale

Gravida supraponderala

Conditia si exercitiile fizice

Cercetarile demonstreaza ca exercitiile fizice pot ajuta la scaderea riscului de aparitie a diabetului gestational la jumatate dintre femeile obeze, probabil prin a ajuta corpul sa foloseasca propria insulina intr-un mod mai bun. Exercitiile fizice, efectuate in mod regulat, scad unele dintre disconforturile comune ce apar in timpul sarcinii (cum ar fi constiparea) si ajuta corpul sa functioneze intr-un mod optim, chiar daca este coplesit de sarcina. O conditia fizica buna poate ajuta in privinta unui travaliu mai usor. Desigur, nu exista nici o garantie pentru o nastere scurta si usoara (pozitionarea copilului este, cel mai probabil, cel mai important factor), dar este un alt lucru pe care il poti folosi in favoarea ta.

Multe femei cred ca ele trebuie sa aiba muschii abdominali puternici pentru a putea impinge copilul. De fapt, desi puterea abdominala poate ajuta, nu este necesar sa impingi copilul afara. Au fost cazuri cand anumite femei au fost paralizate sau se aflau intr-o coma si nu erau in stare sa impinga, in mod fizic, copilul, dar, cu toate acestea, ele au nascut vaginal. Uterul este unul muschi foarte puternic si nu este nevoie de un alt muschi pentru a impinge copilul.

Cu toate acestea, este de la sine inteles ca tonusul muscular nu e un lucru rau; uneori, in cazurile femeilor foarte grase, cu o dipunere mare de grasime in special in zona abdominala, lipsa tonusului abdominal poate duce la o pozitionare incorecta a copilului. Moasele stiu, adeseori, sa se uite la pozitia copilului la aceste femei si, uneori, vor folosi o esarfa sau un sal legat in jurul partii de mijloc, pentru a sustine abdomenul si pentru a ajuta copilul sa ajunga intr-o pozitie adecvata la aceste femei. Un tonus abdominal bun, prezent inaintea sarcinii, poate, de asemeni, sa previna anumite complicatii, precum hernie ombilicala, femeile supraponderale avand un risc marit sa dezvolte aceasta conditie.

Dar, in timp ce tonusul abdominal bun poate fi de ajutor si ar trebui sa fie incurajat sa fie dezvoltat inaintea unei sarcinii, nu este absolut necesar pentru a avea un copil. Daca esti insarcinata si nu au un tonus abdominal foarte bun, nu te ingrijora; acesta nu prea poate fi dezvoltat in timpul sarcinii. Atat timp cat copilul se afla intr-o pozitie corecta, vei putea il impingi in momentul nasterii. Te poti concentra pe imbunatatirea tonusului abdominal dupa nastere (sa ai grija, mai intai, la separarea muschilor abdominali sau la herniile ombilicale).

Ceea ce este mai important decat tonusul abdominal este, in fapt, simpla rezistenta si forta. Travaliul reprezinta o munca grea. Este o munca involuntara, nu acelasi lucru cu a alerga la un maraton, unde trebuie sa te antrenezi din timp. Orice femeie care nu este in "forma" poate da nastere, dar, din nou, acesta este un factor pe care il poti folosi in favoarea ta, prin a iti mari rezistenta si forta dinaintea inceperii travaliului. Nu trebuie sa devii un maratonist, dar considera sa efectuezi unele exercitii fizice in mod regulat, cum ar fi mersul, yoga prenatala, aerobica in apa sau inot (inotul reprezinta, in fapt, un tip foarte bun de exercitii fizice, deoarecea ajuta la reducerea edemului si a umflaturilor si promoveaza o pozitionare buna a copilului pentru nastere).

Dupa ce ai primit aprobarea doctorului, poti incepe sa iti maresti activitatea fizica. Daca nu esti, deja, activa, incearca sa efectuezi exercitii fizice timp de minimum 20 – 30 de minute in fiecare zi. Daca, vreodata, conditiile meteorologice interfereaza cu exercitiile pe care le efectuezi, foloseste scarile din casa sau pur si simplu plimba-te sau danseaza intr-o camera. Chiar si exercitiile de aerobica pentru partea superioara a corpului (a lua doua conserve si a le ridica) sunt eficace in scaderea nivelului de zahar din sange pentru persoanele care sufera de diabet gestational.

Pentru unele femei, functioneaza mai bine exercitiile fizice efectuate in reprize a cate doua minute, in timp ce altele prefera sa le faca in mod continuu. Afla care patern functioneaza mai bine pentru tine. De exemplu, o plimbare scurta dupa micul dejun, reprezinta, adeseori, o parte importanta in gestionarea diabetului gestational, intrucat nivelul de zahar din sange ajunge la un nivel mare dupa masa de dimineata; poti, mai tarziu in acea zi, sa iesi iarasi la o plimbare, pentru a ajuta, de asemeni, in privinta nivelului de zahar din sange. Cheia succesului este de a afla ceea ce functioneaza cel mai bine in situatia ta.

Majoritatea doctorilor sfatuiesc sa nu te incalzesti prea mult in timpul exercitiilor fizice efectuate atunci cand esti insarcinata, deci pastreaza-ti intotdeauna temperatura corporala la un nivel adecvat. Majoritatea sfaturilor sugereaza ca ritmul cardiac nu ar trebui sa fie mai mare de 140 de batai pe minut si ca aceasta valoare nu ar trebui sa aiba loc pe o perioada mai mare de 15 minute, deci considera ideea de a efectua exercitii fizice intr-un mod lent, dar mai indelungat. Nu trebuie sa te axezi pe arderea de calorii atunci cand efectuezi exercitii fizice in perioada sarcinii, deci nu te suprasolicita. Doar mentine un ritm prin care poti purta o conversatie si pe care il poti urma in fiecare zi. Nu uita sa faci si exercitii de intindere la inceputul si sfarsitul fiecarei sesiuni.

Daca exercitiile fizice dezvolta contractii Braxton-Hicks (de obicei, se simt ca si cum zona abdominala sa strange), ia o pauza din aceasta activitate pana cand simptomele dispar, apoi, in mod lent, reincepe activitatea. Daca exercitiile fizice duc la un numar sau o frecventa mare a acestor contractii sau la alte probleme, opreste-te din activitatea aceasta si du-te la doctor pentru a discuta, el putand sa iti ofera sfaturi privind situatia unica pe care o ai. Desigur, daca exsita unele aspecte speciale legate de sarcina ta, atunci programul de exercitii fizice va trebui sa fie conceput si monitorizat de catre un expert.

Exercitiile fizice specifice pentru sarcina sunt importante pentru sanatatea abdominala, si cea a spatelui, in timpul sarcinii. De asemeni, ele sunt importante deoarece ajuta copilul sa fie pozitionat in mod optim pentru nastere, lucru ce poate duce la o nastere mult mai usoara. Desi unii doctori tind sa desconsidere valoarea unora dintre aceste exercitii pentru sarcina, multe moase spun ca functioneaza. In fapt, este o idee foarte buna sa petreci cat mai mult timp posibil in cele patru membre, deoarece ajuta la o pozitionare mai buna a copilului si, totodata, la durerile de spate.

Nu uite despre exercitiile Kegel, a carui program antreneaza fiecare muschi important din perineu (zona din jurul vaginului). Acestea sunt vitale pentru tonifierea si intarirea unei zone esentiale pentru nastere si ar trebui sa fie efectuate in mod regulat. Desi, cu siguranta, poti da nastere fara a efectua exercitii Kegel, acestea sunt foarte importante deoarece ajuta la prevenirea cicatricilor din timpul nasterii si in privinta unei sanatati optime a zonei, pe o perioada lunga de timp. In timp ce femeile obeze sunt mai predispuse sa aiba prolapsuri si probleme urinare, e important, probabil, ca ele sa isi mentina aceasta zona tonifiata.

Intotdeauna este recomandat sa vorbesti cu un expert, inainte sa efectuezi exercitii fizice pe perioada sarcinii. Ai nevoie de cat mai multe informatii privind exercitiile fizice in timpul sarcinii, mai ales daca esti supraponderala. Totodata, exista multe informatii pe Internet, precum si unele carti ce pot fi gasite in mediul electronic, unde se explica, pas cu pas, importanta si modul de efectuare a unor exercitii fizice.

In final, desi este important sa efectuezi exercitii fizice in mod regulat, nu exagera cu ele. Daca simti nevoia sa faci o pauza in privinta lor, asculta-ti corpul. Totusi, nu lasa ca o pauza sa fie prea lunga (intrucat pentru a dispune de beneficiile exercitiilor, ele trebuiesc efectuate in mod regulat), dar nu iti fixa gandul la asta. Desi exercitiile fizice vor ajuta majoritatea femeilor sa aiba o sarcina mai usoara si mai sanatoasa, ele pot naste si fara a fi atlete olimpice. Exercitiile fizice nu ar trebui sa fie o povara. Gaseste o metoda sa implementezi nivelul de activitate cel mai adecvat vietii tale, dar nu deveni obsedata de aceasta problema. Tu trebuie sa te bucuri de sarcina, nu sa fii obsedata de ea. Ea nu este o activatate de tipul “admis / respins” si tu nu trebuie sa fii 100% perfecta. Fii cat poti de sanatoasa, dar, totodata, sa stii sa te ierti. Afla ce paterne functioneaza cel mai bine pentru corpul tau.

Implicatii pentru copil

Multe femei supraponderale se ingrijoreaza in privinta sanatatii celui mic; ele sunt, adeseori, foarte ingrijorate daca marimea va avea un impact asupra sanatatii copilului. Nu exista un raspuns universal la aceasta intrebare.

Rezultatele multor ani de studii, cu privire la bebelusii nascuti din mame obeze, au fost inconsecvente. Unele studii au descoperit ca exista o rata mai mare de aparitie a unor probleme la bebelusii nascuti din mame obeze, in timp ce altele nu. Adeseori, atunci cand problemele sunt gasite, ele sunt concentrate, in principal, la sarcinile femeilor cu complicatii, in special la cele care sufera de complicatii severe. Atunci cand sarcinile unor femei obeze, care sufera de complicatii precum diabet gestational sau preeclampsie, sunt controlate, majoritatea (dar nu toate) studiilor au descoperit ca acei bebelusi erau, dupa nastere, cat se poate de sanatosi.

Tine minte ca aceste studii sunt extrem de simpliste in design; ele rareori examineaza alti factori care ar putea sa influenteze rata complicatiilor. Un grup de control adecvat nu este, adeseori, prevazut in multe studii, statusul cronic al dietei nu este controlat si, totodata, multi medici nu iau in calcul faptul ca tratamentele, pe care ei insasi le-au initiat, pot reprezenta cauza problemlor.

De exemplu, de-a lungul a multor ani, femeile obeze insarcinate erau puse sa urmeze o dieta extrem de restrictiva in calorii in perioada sarcinii, iar multi cercetatori inca mai fac acest lucru si in ziua de astazi. Deci acele probleme, evidentiate in studii, au aparut din cauza obezitatii, a dietei restrictive sau a unei combinatii a acestor doua cauze? Un studiu recent a examinat folosirea medicamentelor pentru diabet in timpul sarcinii la persoanele obeze. A existat o rata mai mare de mortalitate prenatala la grupul care urma un tratament cu medicamente pentru diabet. Autorii au pus sub semnul intrebarii daca aceasta s-a intamplat datorita medicamentelor sau datorita obezitatii. Cu toate acestea, ei au trecut cu vederea faptul ca toate femeile supraponderale au urmat o dieta de 1.200 de calorii – in timpul sarcinii – iar ca acest lucru produce corpi cetonici, ei fiind daunatori in cantitati mari. Ei nu au mentionat nicaieri faptul ca au monitorizat corpii cetoni sau ca au pus sub semnul intrebarii dieta de 1.200 de calorii ca fiind daunatoare. Deci, intrebarea ramane – problema a aparut din cauza medicamentelor pentru diabet, obezitate sau din cauza restrictiei calorice din timpul sarcinii? Tratamentele pentru femeile obeze si insarcinate nu sunt niciodata puse la indoiala, ca fiind daunatoare. Doar obezitatea in general este considerata ca o posibila cauza.

Nici posibilele comorbiditati nu sunt puse sub semnul intrebarii. Multe femei obeze, care trec prin experienta a multor complicatii in timpul sarcinii, au, de fapt, Sindromul Ovarelor Polichistice. Este obezitatea cea care cauzeaza complicatiile lor, este functia hormonala anormala a Sindromul Ovarelor Polichistice sau o combinatie a amandurora? Sindromul Ovarelor Polichistice nu este controlat aproape niciodata, iar unele studii demonstreaza ca un numar mare dintre femeile care sufera de diabet gestational au, de asemeni, si Sindromul Ovarelor Polichistice (care e o boala a rezistentei la insulina). Dar, in timp ce unele studii arata ca, adeseori, diabetul gestational apare mai des in randul femeilor obeze fata de cele care au o greutate normala, rareori se controleaza Sindromul Ovarelor Polichistice in aceste cercetari.

In acest articol nu se incearca sa se minimalizeze faptul ca exista riscuri mai mari pentru o sarcina asupra femeilor obeze, doar ca acestea trebuiesc tinute in perspectiva. Este posibil ca tu sa dezvolti o complicatie care ar putea sa aiba un impact negativ asupra copilului daca nu esti atenta si, de asemeni, chiar daca sarcina ta este una normala, e posibil ca cel mic sa aiba probleme ce apar mai des la femeile obeze. Riscul este mic, dar, totusi, el exista.

O serie de probleme cu risc crescut care pot apare la copiii nascuti de mame supraponderale este prezentata mai jos:

Cu toate acestea, tine minte ca majoritatea bebelusilor nascuti dintr-o femeie obeza sunt sanatosi si cei care sunt nascuti dintr-o sarcina fara complicatii tind sa fie la fel de sanatosi, in perioada perinatala, indiferent de marimea mamei. In timp ce bebelusii nascuti din mame care au dezvoltat boli precum diabet gestational sau Hipertensiune Indusa de Sarcina aveau probleme mai mari in unele studii, ei au ajuns sa fie, in general, sanatosi, dupa o perioada de timp. Complicatiile din timpul sarcinii nu duc neaparat la un copil nesanatos. Majoritatea dintre copii sunt bine daca mama are grija. Si nu uita ca multi medici afirma ca, cu ajutorul unei nutritii si a unor exercitii fizice adecvate, pot fi prevenite multe cazuri de diabet gestational si HIS, chiar si la persoanele obeze, deci este foarte important sa fii proactiva, atat pentru binele tau cat si pentru cel al copilului.

De asemeni, este important sa tii minte ca majoritatea persoanelor obeze nu dezvolta complicatii. Unii medici vor presupune ca, odata ce esti supraponderala, vei dezvoltat, cu siguranta, diabet gestational sau Hipertensiune indusa de sarcina. Acest lucru nu este sustinut de catre cercetari. Exista, totusi, un risc marit, aspect ce ar trebui sa fie urmarit de catre medicul tau intr-o maniera rezonabila, si ar trebui sa fii sfatuita in privinta metodelor ce pot fi folosite pentru a scadea riscul acestor complicatii, prin a folosi o nutritie excelenta si a efectua exercitii fizice in mod regulat, dar a asuma ca aceste complicatii sunt inevitabile nu reprezinta un lucru justificat de statistici. “Prudenta si prevenirea” ar trebui sa fie numele jocului, nu “reactia exagerata”.

Concluzie

Toate femeile, indiferent de marimea lor, ar trebui sa fie extrem de atente asupra sanatatii generale, inainte si in timpul sarcinii. Nutritia excelenta este foarte importanta in perioada sarcinii, iar activitatea fizica regulata poate, de asemeni, sa aduca beneficii foarte mari. Fara a deveni obsedata de aceste lucruri, fii cat de proactiva posibil inainte si in timpul sarcinii – copilul tau merita ce e mai bun!

Dar, la sfarsit, doar tu poti raspunde la intrebarea: “Sunt sau nu indeajuns de sanatoasa si pregatita pentru a fi parinte?” sau daca exista anumite schimbari pe care trebuie sa le faci, intai. Fii sincera cu tine in privinta obiceiurilor si a stilului de viata pe care il ai si decide care este cel mai bun curs pentru tine.

Tine minte ca, in timp ce exista un risc marit de aparitie a anumitor complicatii, majoritatea femeilor supraponderale au o sarcina sanatoasa si nasc bebelusi sanatosi. Chiar daca vei dezvolta o complicatie precum diabet gestational sau preeclampsie, acesta nu reprezinta sfarsitul lumii – exista tratamente pentru aceste conditii, iar majoritatea bebelusilor din aceste sarcini sunt nascuti sanatosi, daca exista grija si precautie. Nimeni nu poate promite o sarcina fara probleme sau un copil perfect sanatos, indiferent de greutatea mamei, dar sansele tind sa spuna ca totul va fi bine, chiar daca viitoarea mama este supraponderala.

Doar din cauza ca esti obeza nu inseamna ca nu poti sau nu ar trebui sa devii un parinte! Si persoanele obeze merita copii. Daca sanatoasa, iubitoare si dispusa sa iti sacrifici timpul si tot ceea ce trebuie pentru copil, atunci incearca sa devii parinte prin toate mijloacele care sunt adecvate pentru situatia ta.

Parentalitatea este o bucurie pe care nu trebuie sa o ratezi, atat timp cat esti pregatita sa oferi timpul, efortul si iubirea necesara. Nu lasa ca frica, fie ea rational sau irationala, sa te descurajeze sau sa ruineze aceasta experienta pentru tine. Nu exista nimic mai minunat pe lumea asta decat sa fii parinte!

S-ar putea sa va intereseze si articolul "Cresterea in greutate in timpul sarcinii".

Puteti discuta pe forumul 7 pitici cu alte mamici sau viitoare mamici despre:
GREUTATEA in timpul sarcinii
Preeclampsia si eclampsia
Greutatea inainte de a ramane insarcinata
Diabetul gestational
Cate kg ati luat in timpul sarcinii?
Obezitatea la copii