Sarcina pe saptamani

1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 32 33 34 35
36 37 38 39 40 41 42




Articole Adolescenti
  Sexualitatea copilului  
  Violenta verbala  
  Relatiile amoroase ale adolescentilor  
  De ce consuma adolescentii droguri sau alcool  
  Nevoia de a fi nonconformist  
  Examenul de bacalaureat si alegerea facultatii  
  Prietenii unui adolescent  
  Piercingul  
  7 mituri despre adolescenti  
  Si copiii au nevoie de respectul nostru  
  Miturile acneei  
  Adolescentii si pornografia  
  Un adolescent are nevoie de apreciere  
  Tatuajele  
  Vreau sa-mi aleg singur cursul vietii  
  Adolescentii si socializarea  
  Schimbarea vocii la copilul tau  
  Adolescentii si emotiile  
  Refuz sa seman cu parintii mei!  
  Cum isi alege prietenii adolescentul?  
  Aveti incredere in gandirea mea!  
  Adolescentul vrea sa-ti fie prieten!  
  Depresia la adolescenti  
  Mecanisme de aparare ale adolescentilor  
  Adolescentii si limbajul vulgar  
  Pericolele jocurilor video  
  Parintii si dependenta de droguri a copiilor  
  Stima de sine la adolescenti  
  Asertivitatea in educarea adolescentilor  
  Copiii adoptati – adolescenta  
  Liceul dimineata – o irosire de timp!  
  Alcoolul, la varste fragede  
  La petreceri pana dimineata?!  
  Rusinat cu parintii  
  Timiditatea la copii  
  Invata-ti adolescentul despre furie  
  Timiditatea la copii: solutii  
  Stresul la adolescenti  
  Copiii si minciuna  
  Psihologia atractiei fizice  
  Parinte si adolescent diferiti  
  „Pragurile” adolescentei  
  10 semne pentru o prietenie nociva  
  Adevarul despre adolescenti si sex  
  Moda, pe intelesul parintilor  
  Creierul adolescentilor  
  Stresul inceperii unui nou an scolar  
  Tehnologia creeaza inadaptati?  
  Ar trebui sa imi spionez copilul?  
  Comportamentul autodestructiv  
  Comportamente sexuale problematice  
  Despre sarcina in adolescenta  
  Relatia parinte adolescent  
  Influenta cartierului in dezvoltare  
  Comportament vs maturizare  
  Tulburarile psihologice la adolescenti  
  Parintii vs viitorii parteneri  
  Suficient somn pentru copii  
  Puntea dintre generatii: Sexting  
Cat inseamna suficient somn?

Suficient somn pentru copiii nostri

Adolescent somnoros

In plin proces al emanciparii si al descoperirii unui sine cu care au putin timp la dispozitie sa se acomodeze, adolescentii incearca sa isi formeze un stil de viata propriu, care de cele mai multe ori nu corespunde deloc cu ceea ce si-ar dori parintii pentru copilul lor. De aici, divergentele care urmeaza, arhicunoscutele dispute, nu constituie un subiect care sa nu fi fost abordat de catre adulti, in incercarea lor de a se apropia de tineri. Acestia din urma insa, par a gasi mereu alte scuze pe care ei le considera mai de actualitate decat conceptiile parintesti, argumente cu care, spera ei, vor reusi a isi convinge parintii adulti ca, intr-adevar, ei, copiii, „cei mici”, stiu ce e mai bine pentru ei insisi. Spre marea surprindere a publicului larg, desi nu pare, acest lucru este din ce in ce mai des demonstrat a fi adevarat. In fond, atunci cand vorbim despre propriul corp, cine poate sti mai bine ce e mai propice decat chiar purtatorul acestuia?!

De cate ore de somn are nevoie un adolescent?

Orarul de somn, odata ajunsi la adolescenta, se presupune ca ar trebui sa constituie un prim exercitiu de responsabilizare. Tinerii au, astfel, ocazia sa dea dovada ca au ajuns constienti de nevoile specifice organismului lor. Astfel, adolescentii ar trebui ii acorde acestuia respectul cuvenit si sa ii permita a se energiza si a isi reconfigura mintea peste noapte, in timpul unui somn sanatos, lung si odihnitor. Durata acestui interval orar difera, in functie de preferintele fiecarui adolescent in parte, cu care parintele este mai mult sau mai putin de acord. In functie de permisivitatea adultului, care ar trebui sa isi lase copilul sa hotarasca singur, copilul se vede in postura de a incerca sa se adapteze unui program care nu ii este specific. („Ceasul biologic – ritmul circadian”)

Desi, pana nu de mult, se credea ca, pentru a avea o viata sanatoasa, un adolescent are nevoie de 9 ore de somn pe noapte, conform cercetatorilor britanici, de fapt, 7 ore ar fi suficiente, caci, odata cu inaintarea in varsta, numarul orelor scade. Astfel, daca un copil de pana in 10 ani ar avea nevoie de 10 ore, unul de 12 ar trebui sa doarma 8 ore, iar adolescentul de 16 doar sapte ore.

Nu, nu este vorba de o deprivare de somn, ci de puterea organismului de a se reasambla zilnic, dupa doza optima de somn, timp in care conexiunile neuronale au timp sa se sedimenteze si sa lase posibila crearea altora noi, cu ocazia zilei noi in care adolescentul se pregateste sa intre. („Dependenta de Internet, deprivare de somn sau ADHD?”)

Importanta somului in viata adolescentilor

Tinerii isi traiesc adolescenta intr-un ritm ametitor, cu care adultii abia pot tine pasul. Grabiti din fire, mereu intr-o continua schimbare, adolescentilor le este greu sa se descurce si cu prioritizarea activitatilor zilnice. Pentru asta, de multe ori, uita de somn, motiv pentru care se neglijeaza, neacordandu-si repaosul necesar pentru a isi odihni mintea si trupul. Placerile sunt multe, insa nu iau in calcul ca si nevoile sunt pe masura, deci ca, daca vor sa poata face fata tuturor provocarilor din adolescenta, trebuie sa aiba in vedere si importanta somnului. Din aceste considerente, deseori somnul este lasat pe ultimul loc in lista chestiunilor de zi cu zi cu adevarat importante. Chiar si cand simt ca ar fi cazul sa se bage in pat si sa lase orice mai au de finalizat pentru a doua zi, adolescentii continua sa amane sa o faca.

In mod constant, parintii incearca sa le reaminteasca adolescentilor rolul pe care somnul il joaca in viata lor, in special in intervalul de timp in care se afla la scoala. Pe langa aspectul ce vizeaza strict pregatirea scolara a copilului, mai sunt si alte probleme grave care pot aparea. In cele ce urmeaza, puteti urmari daca si fiul sau fiica dumneavoastra se confrunta cu asemenea efecte ale unui somn insuficient. („Liceul dimineata – o irosire de timp!”)

Care sunt efectele somnului insuficient?

Scoala este mediul in care se pot observa cel mai usor efectele unui somn ineficient. Daca seara copilul amana sa mearga la culcare, respectiv sa se pregateasca pentru o noua zi de scoala, dimineata, acest lucru va fi semnalat in primul rand de adolescent. De ce? Pentru ca ii va fi foarte greu sa nu amane alarma si, cu siguranta, ar prefera sa mai zaboveasca putin in pat, celebrele „inca 5 minute”.

Fara chef de viata, se trezeste totusi, fara vreo pofta de mancare, deci micul dejun e exclus din start. In functie de distanta pana la scoala, gradul sau de socializare cu ceilalti colegi ce se indreapta spre aceeasi scoala va scadea vertiginos. („Adolescentii si socializarea”) Odata ajuns la ore, nu va reusi sa se concentreze, caci va avea mintea obosita, avand in vedere ca peste noapte nu a apucat sa ii permita sa se relaxeze, sa fie optima pentru o noua zi in care se vor acumula informatii. Asa se explica notele poaste, sub medie, cu care adolescentul isi surprinde acasa parintii.

Alimentatia adolescentului va avea si ea de suferit de pe urma unui somn neodihnitor. Studiile Universitatii Stony Brook au demonstrat ca, acei tineri care sar peste orele de somn, mananca mult mai multe alimente de tip fast-food si ca legumele, respectiv fructele, nu prea fac parte din alimentatia lor zilnica. Nu e foarte greu de probat acest rationament, mai ales ca putem intelege cu totii iritabilitatea unui tanar somnoros, deci morocanos. Acesta va manca ceea ce ii este foarte la indemana, avand o dieta nu tocmai echilibrata. („Tulburarile de alimentatie in cazul copiilor”)

Alimentele care nu necesita mult timp pentru pregatire, fiind suficienta o simpla apasare de buton a cuptorului cu microunde, vor fi cea mai buna optiune de care va dispune un adolescent obosit. In mod evident, mancarea fast-food merge mana in mana cu bauturile carbogazoase, lichidele acidulate fiind nelipsite din majoritatea meniurilor de restaurante fast-food. Prin urmare, comoditatea cauzeaza o alterare vizibila a unui stil de viata, consecinta directa a lipsei somnului. Obezitatea are, asadar, sanse crescute de a se instala subtil in viata tinerilor, chiar daca ei nu vad efectul nesomnului asociat cu alimentatia nesanatoasa pe termen lung. Pornind din start cu un regim alimentar neechilibrat, constitutia corpului are de suferit, iar modul in care adolescentii sunt perceputi de cei din jur este un aspect de avut in vedere, caci se poate degenera de aici in traume severe.

Problemele de sanatate vor fi numeroase, astfel ca se poate remarca efectul pe termen lung al somnului insuficient. Bataile inimii vor fi accelerate, atat in timpul zilei, cat si pe parcursul somnului. Batand mai repede, riscul atacurilor de panica va creste, astfel ca somnul va fi unul zbuciumat, copilul agitandu-se continuu. O asemenea neliniste nocturna duce automat si la episoade de somn cu pauze lungi intre ele. Astfel, dupa ce ca abia adoarme, cand se hotaraste totusi sa o faca, adolescentul are probleme de mentinere a acestei stari de autoinducere a somnolentei. In plus, respiratia sacadata va ingreuna si mai mult acest proces de adormire propriu-zisa.

Creierul este principala victima directa a unui somn nesanatos. Vorbim, in special, despre lobii frontali, care controleaza functia executiva a creierului. Aceasta este componenta care ajuta copilul sa ia decizii de unul singur, sa isi sedimenteze amintirile, dar si de a planifica viitorul apropiat.

Socializarea, atat cea din cadrul familiei, cat si cea aferenta unui anumit grup la care apartine adolescentul, va scadea dramatic. Un om obosit, care se confrunta in mod constant cu o stare de somnolenta, pe care nu o poate invinge, nu va prefera compania altor oameni. De ce? Pentru ca oamenii au nevoie de comunicare, ori adolescentul somnoros nu poate fizic sustine asta, in conditiile in care abia isi mai simte corpul, miscandu-se aproape din inertie. Nervos, iritat, va bloca orice incercare a celorlalti de a-l aborda si de a-l atrage in grupul lor. Desi nu realizeaza, adolescentul va avea de suferit de pe urma unui somn neregulat, pierzand multe oportunitati, unele dintre ele fiind chiar noi ocazii de relationare. („Efectul de cohorta – cum isi alege prietenii adolescentul?”)

La polul opus – excesul de somn

Desi majoritatea persoanelor se plang de faptul ca nu reusesc sa doarma un numar suficient de ore pentru a se odihni, mai sunt si unii indivizi care dorm prea mult. La fel ca deprivarea de somn, excesul in ceea ce priveste somnul poate fi cauza unor probleme atat fizice, cat si psihice.

Am putea spune ca oamenii care dorm excesiv o fac din cauza unei oboseli cronice, insa nu tot timpul lucrurile stau asa. Un somn prea lung poate fi rezultatul unor afectiuni precum apneea in timpul somnului, dar si a altor afectiuni, boli mai grave, precum cele autoimune, metabolice si, cel mai grav, cancerul.

Hipersomniacii, adica persoanle care dorm prea mult, vor avea de-a face cu urmatoarele trairi:

  • Oboseala – continua, puternica, inexplicabila
  • Dispozitie generala proasta – lipsa de chef, de stare, de dorinta de a face ceva, in special cu altcineva
  • Cefalee – senzatia de greutate resimtita in zona capului, in special la tample, somnul fiind asadar generator de migrene spontane, intermitente sau nu
  • Lipsa poftei de mancare – in principal datorita faptului ca, ziua, majoritatea timpului e petrecut dormind
  • Iritabilitate, nervozitate
  • Lipsa reactiei de procesare a noilor informatii
  • Dificultati de adaptare la rapiditatea convorbirilor, creierul fiind obisnuit sa stea intr-o stare de repaos prelungit
  • Constipatie
  • Somnambulism

Sfaturi pentru un somn cat mai sanatos

Ca toate obiceiurile sanatoase, obtinerea unui somn odihnitor necesita continuitate, deci se impune o anumita repetivitate. Ea nu se va castiga decat prin automotivare. Stiind cat de greu se lasa convinsi adolescentii ca un lucru le este benefic, ar trebui sa ii supuneti unui test, apoi sa ii lasati pe ei sa analizeze rezultatele. Puneti in balanta doua zile, una cu somn suficient, alta cu putine ore dormite, sau chiar deloc. Faceti-i pe copiii dumneavoastra sa isi reaminteasca trairile din ambele zile si, la final, sa vada cand au iesit mai castigati.

Daca adolescentul cauta pretexte pentru a justifica o lipsa a somnului, fiti pregatiti sa le oferiti solutii. Dopurile de urechi pot bloca sunetele deranjante, chiar si pe cele de frecventa joasa. Ochelarii de noapte nu permit luminii, naturale sau nu, sa intre in zona vizuala a copilului. Chiar si tehnicile feng-shui pot ajuta in unele cazuri, depinde de acceptarea pe care tanarul o manifesta vis-a-vi de acest subiect. („Feng Shui si camera copilului”)

Inainte de somn, sunt de evitat atat exercitiile fizice istovitoare, cat si mesele tarzii, la ore timpurii din noapte. De asemenea, trebuie stabilit un program si pentru accesul la pc/laptop, caci el este principala sursa a statului pana tarziu pe internet, acea „boala” care a pus stapanire pe mintile adolescentilor.