Vitamina A si suplimentele in sarcina

Vitamina A in Sarcina

Morcovi.jpg

Una dintre cele mai comune intrebari pe care si le pune o femeie insarcinata este urmatoarea: "Medicul meu imi spune ca este periculos sa consum vitamina A in timp ce sunt insarcinata. Oare este bine sa elimin aceasta vitamina din nutritie?"

Fara nici o indoiala, exista multe confuzii si temeri asupra acestui aspect. Deci, hai sa spunem, direct, adevarul. Ca de obicei, adevarul va fi gasit in mijlocul celor doua puncte de vedere opuse. Un punct de vedere este acela ca femeile insarcinate ar trebui sa evite vitamina A. Celalalt, spune ca femeile insarcinate nu trebuie sa se ingrijoreze despre consumul vitaminei A, deoarece riscul este minim.

Deci, hai sa clarificam aceasta problema, pentru ca tu sa poti lua cea mai informata decizie, pentru tine si copilul tau.

In anul 1995, prestigiosul Jurnal de Medicina New England, a publicat un studiu care a aratat dovezi puternice ca aproxmativ 1.7% dintre femeile insarcinate din Statele Unite ale Americii, consumau o cantitate mai mare de 10.000 de Unitati Internationale (U.I.) de vitamina A (retinol) pe zi, in timpul primelor 7 saptamani de sarcina, dadeau nastere unui copil afectat cu vreo forma oarecare de defect. Acest lucru insemna 1 din 57 de femei. Acest studiu a creat un val de temeri in randul medicilor obstetricieni si a pacientele insarcinate, care continua si in ziua de azi.

Vestea buna despre acest studiu este ca a alertat doctorii sa isi previna pacientele insarcinate ca poate reprezenta un risc in a consuma vitamina A mai mult de 10.000 de U.I. pe zi, in primele 7 saptamani de sarcina. Gandindu-ne logic, acest lucru ar trebui sa fie adevarat si asupra persoanelor care inca nu au ramas insarcinate, dar incearca. Femeile care primesc doze foarte mari de vitamina A pentru tratamente de acnee ar trebui sa evite sa raman insarcinate, pana cand nivelul de vitamina A din sange nu ajunge la unul normal.

Vestea proasta despre efectele acestui studiu este ca a facut prea multe asistente si medici obstetricieni sa devina prea precauti, chiar paranoici, asupra femeilor care consuma orice cantitate de vitamina A, chiar si suplimentele care contin beta-caroteni. In mod evident, nici o femeie insarcinata nu vrea isi puna in pericol copilul, deci, atunci cand un medic obstetrician ii spune sa evita consumul de vitamina A, ea il asculta.

Celalalt adevar despre consumul de vitamina A este ca bebelusii au nevoie de o cantitate anume. Deficienta de vitamina A poate cauza o interziere de crestere fetala si infantila. Este bine stiut ca cercetatorii biologi incearca sa creeze o specie de orez modificata perfect, ca sa contina beta-caroteni (culoarea portocalie) pentru tarile din lumea a 3-a. De ce? Pentru a preveni numarul mare de bebelusi nascuti cu insuficienta vizuala din fiecare an, deoarece mamele lor nu au avut o cantitate indeajuns de multa de vitamina A pentru ca bebelusii sa isi poata dezvolta ochii.

Organizatia Internationala de Sanatate (WHO) a estimat ca aproximativ 250.000 – 500.000 de copii sunt nascuti cu insuficienta vizuala in fiecare an. WHO estimeaza, de asemeni, ca aproximativ 13.8 milioane de copii sufera de o forma oarecare de pierdere vizuala, din cauza deficientei de vitamina A.

Carotenii si carotenoizii sunt pigmenti naturali care ofera culoarea deschisa a fructelor si legumelor. Morcovii sunt un exemplu bun deoarece culoarea portocalie a lor reflecta o abundenta de carotenoizi si caroteni. Exista peste 600 de carotenoizi/caroteni si mai putin de 50 dintre ei par sa poata sa se transforme in vitamina A. Aceasta transformare este esentiala, totusi, deoarece vederea umana depinde de acesti pigmenti.

Transformarea carotenilor in vitamina A depinde de mai multi factori, cum ar fi de un nivel adecvaat de zinc, vitamina C, statusul de proteine, sarurile biliare, enzimele pancreatice si o sanatate optima a glandei tiroide. Deci, femeile care au un nivel inadecvat al acestor factor, sufera de o dificultate in a transforma pigmentii respectivi in vitamina A.

O Unitate Internationala (U.I.) de vitamina A (retinol) nu este echivalenta cu 1 U.I. de beta-caroten, deoarece doar 40-60% dintre beta-caroteni sunt absorbiti si transformati in vitamina A. De asemeni, absorbtia beta-carotenului este auto-limitata. Acest lucru inseamna ca dupa ce nivelul sanatos a fost atins, cu cat consumi mai mult cu cat vei absorbi mai putin. Beta-carotenul luat in suplimente se absoarbe mai bine fata de cel din alimente. Beta-carotenul este sigur si necesar.

In medie, un consum zilnic sanatos de vitamina A pentru o femeie insarcinata inseamna aproximativ 4000 de U.I. Acest lucru inseamna ca, daca medicul ti-a spus sa eviti consumul de vitamina A, si tu primesti mai putin de 8000 de U.I. de caroteni de la vitaminele prenatale si dieta, laolalta, atunci risti ca bebelusul tau sa sufere de o forma de insuficienta vizuala si intarzieri de crestere. Riscul unei femei care nu primeste o cantitate indeajunsa de vitamina A este pur si simplu inacceptabil, fata de cel de supraconsum.

Asa cum a fost spus mai devreme, adevarul tinde sa fie gasit in mijlocul celor doua puncte opuse de veder. Prea multa vitamina A duce la un risc mic, dar semnificativ, de defecte ale nasterii. Prea putina vitamina A duce la un risc de pierderi de vedere sau intarzieri de dezvoltare.

Deci, ce vei face cand vei ramane insarcinata?

Mai jos ai insiruite niste sfaturi:

  1. Ca sa fii sigura, cel mai bine este sa eviti vitaminele prenatale care contin orice forma de retinol a vitaminei A.
  2. Incearca sa fii sigura ca, niciodata, consumul zilnic de vitamina A nu va intrece valoarea de 6.000 de unitati, in timpul primelor 2 luni de sarcina.
  3. Evita alimentele foarte bogate in forma de retinol a vitaminei A, in special ficatul de vita (43.900 de U.I./100 de grame) si bou (22.500 de U.I./ 100 de grame).
  4. Fii sigura ca vitaminele prenatale pe care le consumi contin cel putin 3.500 de U.I. de beta-caroten.
  5. Incearca sa obtii 4.000 – 5.000 de U.I. de beta-caroteni si carotenoizi din dieta. Poti face acest lucru prin a consuma o multime de legume colorate, cum ar fi morcovii si legumele verzi cu multe frunze.
  6. Mananca fructe foarte colorate.
  7. Daca nu poti consuma legume colorate, gaseste un praf gustos de legume care contine 4.000 – 5.000 de U.I. de beta-caroteni.
  8. Incearca tot posibilul sa alegi calea de mijloc si sa incerci sa nu te ingrijorezi.