Efectul deficitului de iod in timpul sarcinii

Efectul deficitului de iod in timpul sarcinii

Tiroida in sarcina

Insarcinata fiind s-ar putea sa primiti de la doctorul dumneavoastra vestea ca prezintati un deficit de iod. La prima vedere, s-ar putea sa fiti prea ingrijorata. E posibil ca dumneavoastra sa fi luat toate masurile pentru a va mentine in forma si a fi sanatoasa in timpul sarcinii, si chiar sa luati cateva vitamine ca supliment. Asadar cum putea fi adevarat? Este posibil sa aflati ca prezintati un deficit de iod usor spre moderat, lucru inregistrat in aproximativ 50 % dintre cazurile femeilor insarcinate. De ce aceasta deficienta reprezinta un motiv serios de ingrijorare? Si cum poate fi tratat?

In perioada sarcinii, cerintele hormonului tiroidian cresc cu aproximativ 50 % fata de perioada pre-natala. Lipsa iodului, in timpul sarcinii, poate avea un impact semnificativ asupra dezvoltarii creierului bebelusilor, atat in uter, cat si dupa nasterea acestora. In plus, copiii mici se pot confrunta cu probleme de dezvoltare si de deprindere, daca exista un deficit de iod. In cazul in care aceasta deficienta este destul de pronuntata, copilul poate capata o afectiune cunoscuta ca si “tulburare prin deficitul de iod”. In prezent, acesta tulburare de deficit de iod reprezinta cauza cea mai des intalnita, din intreaga lume, de prevenire a retardului mintal si de impiedicare a lezarii creierului. Cu toate acestea, odata instalata aceasta afectiune, procesul este ireversibil.

Iodul este folosit de catre glanda tiroida pentru realizarea hormonului tiroidian – unul dintre cei mai importanti hormoni care controleaza metabolismului. Daca, de altfe, cantitatea de iod este insuficienta, mama (sau copilul) nu mai poate produce destui hormoni tiroidieni care sa satisfaca cerintele necesare dezvoltarii creierului. Daca hipotiroidismul (adica reducerea secretiei tiroide) se instaleaza in primul trimestru de sarcina, atunci apare riscul avortului, al nasterii premature, sau chiar al deteriorarii neurologice a fatului.

Profesorul Eastman, un encrinolog de la Universitatea din Sidney si consilier medical al Fundatiei Tiroida, trage un semnal de alarma, sustinand ca “Femeile insarcinate cam jumatate din necesarul zilnic de iod. Acest lucru ma ingrijoreaza, deoarece exista posibilitatea aparitiei unor efecte adverse si ale leziunilor creierului la urmatoarea generatie de copii nascuti. In zonele unde deficitul de iod este destul de pronuntat, scorul IQ-ul la copii poate scadea cu 10 – 15 puncte, auzul poate fi afectat, dar exista si posibilitatea raspandirii semnifcativa a aparitiei deficitului de atentie/tulburarii hiperkinetica (ADHD)”. In plus, profesorul adauga ca, “Este un semn serios de ingrijorare ca cel putin jumatate din numarul noilor-nascuti in aceasta tara sunt supusi riscului de a suferi usoare leziuni cerebrale, ca si o consecinta a deficitului matern de iod.

Avand in vedere caracterul alarmant al statisticilor, conform carora 50 % dintre cazurile femeilor insarcinate prezinta un deficit de iod, acestea ar trebui sa fie mult mai proactive in ceea ce priveste obtinerea cantitatii necesare de iod.

Deci, cum pot preveni femeile aceasta afectiune? In primul rand nu se poate face doar prin respectarea unei diete. Veti fi nevoite sa consumati cantitati mari de alimente, pentru a indeplini acest lucru. Veti avea nevoie de o cantitate cuprinsa intre 100 – 200 µg de iod, in plus pe zi, in timpul sarcinii. Standardele alimentare moderne recomada folosirea sarii iodate in fabricarea painii, in scopul cresterii nivelului de iod in alimentatie, insa, acest lucru nu este suficient in obtinerea necesarului zilnic de iod.

Pentru a preveni aparitia deficitului de iod, este necesar sa:

  • Sa beti intre 0.5 – 1 L de lapte pe zi;
  • Folositi sare iodata. Nu este acelasi lucru ca si sarea de mare. Acest lucru trebuie verificat, deoarece sarea de mare nu asigura necesarul de iod;
  • Consumati alimente bogate in iod. Cele care prezinta un continut ridicat de iod sunt fructele de mare si algele marine (cum ar fi varecii si algele rosii cunoscute ca si “nori”);
  • Luati suplimente pe baza de iod, disponibile in formulele de multivitamine. Majoritatea contin intre 50 – 150 µg de iod, in conditiile in care aveti nevoie de o cantitate cuprinsa intre 100 – 200 µg de iod zilnic. Cu toate acestea, este important sa verificati cu atentie prospectul suplimentului pentru a va asigura ca acestea contin iod, din moment ce, cele mai populare nu prezinta in compozitia lor acest element chimic.
In cazul in care luati suplimente in sarcina, verificati cu atentie prospectul, pentru a observa daca acestea contine sau nu iod, si, in cazul in care nu contin iod, schimbati-l imediat. In plus, ea este bine sa faceti si cateva mici schimbari in dieta, incluzand mai multe alimente bogate in iod. Pentru orice gravida, protejarea dezvoltarii creierului bebelusului este vital si deci, informandu-va despre acest subiect, reusiti sa indepliniti acest lucru intr-un mod cat mai eficient.