Sarcina pe saptamani

1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 32 33 34 35
36 37 38 39 40 41 42




Articole adolescenti
  Sexualitatea copilului  
  Violenta verbala  
  Relatiile amoroase ale adolescentilor  
  De ce consuma adolescentii droguri sau alcool  
  Nevoia de a fi nonconformist  
  Examenul de bacalaureat si alegerea facultatii  
  Prietenii unui adolescent  
  Piercingul  
  7 mituri despre adolescenti  
  Si copiii au nevoie de respectul nostru  
  Miturile acneei  
  Adolescentii si pornografia  
  Un adolescent are nevoie de apreciere  
  Tatuajele  
  Vreau sa-mi aleg singur cursul vietii  
  Adolescentii si socializarea  
  Schimbarea vocii la copilul tau  
  Adolescentii si emotiile  
  Refuz sa seman cu parintii mei!  
  Cum isi alege prietenii adolescentul?  
  Aveti incredere in gandirea mea!  
  Adolescentul vrea sa-ti fie prieten!  
  Depresia la adolescenti  
  Mecanisme de aparare ale adolescentilor  
  Adolescentii si limbajul vulgar  
  Pericolele jocurilor video  
  Parintii si dependenta de droguri a copiilor  
  Stima de sine la adolescenti  
  Asertivitatea in educarea adolescentilor  
  Copiii adoptati – adolescenta  
  Liceul dimineata – o irosire de timp!  
  Alcoolul, la varste fragede  
  La petreceri pana dimineata?!  
  Rusinat cu parintii  
  Timiditatea la copii  
  Invata-ti adolescentul despre furie  
  Timiditatea la copii: solutii  
  Stresul la adolescenti  
  Copiii si minciuna  
  Psihologia atractiei fizice  
  Parinte si adolescent diferiti  
  „Pragurile” adolescentei  
  10 semne pentru o prietenie nociva  
  Adevarul despre adolescenti si sex  
  Moda, pe intelesul parintilor  
  Creierul adolescentilor  
  Stresul inceperii unui nou an scolar  
  Tehnologia creeaza inadaptati?  
  Ar trebui sa imi spionez copilul?  
  Comportamentul autodestructiv  
  Comportamente sexuale problematice  
  Despre sarcina in adolescenta  
  Relatia parinte adolescent  
  Influenta cartierului in dezvoltare  
  Comportament vs maturizare  
  Tulburarile psihologice la adolescenti  
  Parintii vs viitorii parteneri  
  Suficient somn pentru copii  
  Puntea dintre generatii: Sexting  
Pericolele jocurilor video

Pericolele jocurilor video pentru psihic si personalitate

Rosul unghiilor

Cum devin jocul video o dependenta?

In prima parte a articolului, am incercat sa va faceti sa intelegeti ca jocurile reprezinta o industrie de miliarde de dolari si ca interesul producatorului este sa aiba cat mai multi dependenti. Nimic de condamnat, nici in ceea ce priveste producatorul, si nici in ceea ce priveste jucatorul, cand veti vedea principiile si mecanismele psihologice folosite pentru a crea aceasta dependenta.

B.F. Skinner a fost parintele curentului behaviorist. Acesta a descoperit ca poti controla un comportament si face ca acesta sa apara, prin introducerea unei recompense. Am mai discutat despre acest lucru, in articolul „Scapa-ti copilul de obiceiurile rele”. Acolo am aratat cum puteti sa obtineti un comportament nou in cazul unei persoane din familia dumneavoastra si cat de mare este puterea recompensei. Sper, insa, ca nu credeati ca doar dumneavoastra detineti aceasta putere...

In special in jocurile de tipul MMORPG, se aplica voit aceasta teorie. Dupa executarea fiecarei actiuni, jucatorul primeste o recompensa: bati un „mob”, iei o suma de „bani”, faci un anumit „quest”, primesti un „item”, invingi un alt caracter, primesti o recunoastere sociala. Tot despre recunoastere sociala este vorba si in jocurile de alt tip.

Pentru ca nu, daca va inchipuiti ca, in afara constiintei, creierul face diferenta intre realitate si virtual, atunci va inselati amarnic. In baza acestei idei, Coreea de Sud are o lege care reglementeaza „averea” din jocurile video, ca una reala. Asadar, daca va ganditi ca tanarul de sub acoperisul dumneavoastra pierde timpul in jocuri video in loc sa munceasca, va inselati, din nou: creierul sau considera asta munca si chiar o transforma intr-o profesie. Si totul se desfasoara la nivelul inconstientului, astfel incat este imposibil de controlat, fara a avea anumite cunostinte! Pana la urma, nu de la aceasta imposibilitate de a controla si sti ceea ce gandeste inconstientul se nasc majoritatea problemelor? Altfel nu ar mai exista facultati care sa pregateasca oameni in ideea cunoasterii lui.

Asadar, prin introducerea acestor stimuli si premii, producatorul jocului se asigura ca jucatorul va continua sa fie prezent in acest univers virtual, pentru mult, mult timp.

Cel mai subtil mecanism psihologic, insa, nu sunt cele prezentate mai sus, ci faptul ca aceste recompense vin aleatoriu. Ganditi-va, o secunda, ce ar insemna sa auziti, la intervale regulate, un claxon. In scurt timp, v-ati obisnui, v-ati relaxa, si nici nu i-ati mai acorda importanta. Asa cum se intampla, de xemplu, cu poluarea fonica din orase.

In jocuri, acesti stimuli vin intr-un mod aleatoriu. Astfel, jucatorul nu se poate relaxa, nici o secunda, iar jocul nu risca sa devina monoton. Pentru ca daca acest lucru se intampla, producatorul risca sa isi piarda clientul.

Insa, daca jocurile ar fi fost doar despre a omori niste mobi sau despre a invinge un alt jucator, nu s-ar fi ajuns sa existe o categorie in DSM V legata de ele. Ele sunt incredibil de complexe si, in permanenta, te fac sa vrei sa descoperi din ce in ce mai mult, sa ajungi la urmatorul nivel, sa vezi si tu ce au vazut altii, sa devii ceea ce au devenit ei. Iti ofera o libertate incredibila, toata aceasta complexitate si te mentine, mereu, activ.

Iar evolutia tehnologiei nu poate decat sa amplifice toate aceste caracteristici ale jocurilor online si sa apropie cat mai mult asemanarea lumii virtuale de cea a celei reale... Acum, avand aceste informatii, vi se mai pare atat de greu sa devii dependent de jocuri video..?

Nu exista doar parti rele

Singurul pericol pe care il reprezinta un joc video este cel legat de aceasta dependenta, despre care am vorbit pana acum. cu siguranta, este unul suficient de mare incat sa fie luat in considerare, insa, asa cum am spus, daca nu exista un fond pe care el sa se dezvolte, sansele scad considerabil.

Exista, insa, si parti bune legate de jocurile video. De la socializare si dezvoltarea unor abilitati si pana la a fi o metoda de refulare, de a scapa de gandurile care te apasa, jocurile video sunt, in doza optima, chiar un lucru bun si o relaxare bine-venita, dimineata, la cafea, sau dupa o lunga zi de munca sau invatat.

Ca de exemplu, s-a demonstrat ca jocurile video cresc creativitatea. De asemeni, ele cresc si nivelul spiritului competitiv, al cooperarii si al lucrului in echipa. Atingerea unui nivel ridicat de performanta, creste, si ea, stima de sine. Din pacae, acest lucru (un nivel ridicat) este destul de greu de obtinut, fara a exagera cu numarul de ore jucate... Eu insami, mi-am perfectiona engleza in astfel de jocuri si am cunoscut oameni din toate colturile lumii, cu care si astazi discut si cu ajutorul carora mi-am format conexiuni profesionale si... locuri de petrecut vacanta. Unii dintre cei mai buni prieteni ai mei i-am cunoscut pe platforme online si, impreuna, am avut momente memorabile.

In Romania, internetul este privit ca o mare sursa de rele. Implicit, si jocurile video se aleg cu o astfel de eticheta. In fapt, insa, internetul este o unealta extraordinara si numai de noi depinde ce vrem si stim sa facem cu el. Da, exista mii de pericole insa, cu educatia potrivita, ne putem feri, cu usurinta, de ele. Asadar, felul in care copilul dumneavoastra il foloseste, si includ in aceasta idee si jocurile video, este doar o conseecinta a educatiei pe care acesta a primit-o de la dumneavoastra si a modului in care stiti sa comunicati, sa intelegeti si sa ii explicati.

De exemplu, am cunoscut o familie intreaga, care isi petrecea timpul impreuna in jocuri video, tocmai pentru a fi aproape si a intelege universul copilului lor. In acest fel, erau in permanenta la curent cu ceea ce el face, intelegeau ce fel de reguli trebuie sa impuna, isi petreceau impreuna timpul intr-un mod placut si socializau impreuna. Ei sunt un exemplu pe care mi l-as fi dorit sa-l vad mai des. In schimb, cel mai des intalnit exemplu a fost cel in care jucatorul imi spunea „iar tipa mama la mine”...

In alte tari si, jocurile video sunt considerate sporturi cat se poate de serioase. Exista competitii de nivel inalt, televiziuni care prezinta meciuri si oameni care isi fac o cariera din asta. Salariul unui jucator de Counter Strike, de exemplu, in alte tari, este de aproximativ 1.500 de euro pe luna, plus sporuri. Iar cei mai buni sunt tratati ca orice alte vedete din sport. In tarile asiatice, s-au dezvoltat adevarate companii menite sa ajute jucatorii din lumea intreaga in jocuri, contra unor sume de bani.

In Romania, inca nu s-a ajuns la o asemenea situatie si mai este, cu siguranta, mult pana acolo. Principalul impediment este, in primul rand, ignoranta manifestata de catre adulti, fata de acest capitol. Exista foarte multi dependenti de jocuri video, insa exista foarte putine informatii si reglementari asupra acestui domeniu. In loc sa se intereseze si sa vada cum poate controla acest fenomen, adultul prefera sa il ignore sau sa ii interzica celui mic sa ia contact cu el. In loc sa se vina cu campanii de informare, cu sponsorizari si campionate, care sa aduca jocurile video la acelasi stadiu la care este in alte tari, cei capabili sa faca acest lucru prefera sa ignore domeniul si sa il eticheteze drept nociv. Jocurile video nu sunt nocive, in contextul potrivit, doar persoanele care au de a face cu ele sunt!

Daca aceasta industrie ar fi reglementata, in Romania, cazurile de dependenti ar fi mult mai rare, jucatorii avand acces la mult mai multe informatii care sa le semnaleze prezenta acestei tulburari, parintii nu ar mai fi atat de ingrijorati pentru ca cel mic „isi petrece timpul in jocuri video” in loc sa „isi caue de munca” sau sa „iasa afara sa socializeze”, iar tinerii nu le-ar mai folosi doar pe post de refulare, de metode de a fugi de realitatea inconjuratoare coplesitoare. Avem exemplul atator altor tari care au invatat sa tina sub control acest fenomen si sa extraga doar partea buna din el, poate ar fi cazul, totusi, sa invatam si noi de la ele, pentru ca au trecut peste 15 ani de cand a luat nastere aceasta industrie si, indiferent ca ne place sau nu, ea va continua sa existe pentru mult timp de acum incolo.




<< Prima parte