Sarcina pe saptamani

1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 32 33 34 35
36 37 38 39 40 41 42




Riscurle supradozei de vitamine si minerale

Riscurle supradozei de vitamine si minerale

Supradoza de vitamine

Corpul are nevoie de vitamine si minerale pentru a se mentine sanatos, dar cand o persoana consuma prea mult dintr-un lucru bun, acest lucru poate cauza efecte secundare periculoase.

Vitaminele si mineralele sunt nutrimente esentiale ce mentin starea si functionarea corpului normale. Cand sunt asimilate prin mancare sau luate in doze moderate sub forma de suplimente, vitaminele si mineralele sunt benefice sanatatii unei persoane. Cu toate acestea, atunci cand sunt luate in exces fata de doza recomandata, multe din ele pot fi periculoase. Aici este o lista de vitamine si minerale care pot deveni toxice daca sunt luate in doze mari.

Vitaminele

Vitamina A – Vitamina A nu trebuie luata in doze de peste 10,000 UI (Unitati internationale) pe zi de catre adulti si copii fara prescriere de la medic. Femeile insarcinate trebuie sa evite luarea unor cantitati mari de vitamina A, deoarece exista riscul aparitiei unor defecte ale copilului la nastere. Persoanele de peste 19 ani necesita intre 700 si 900 UI de vitamina A in fiecare zi. Simptomele intoxicarii cu vitamina A sunt durerile de cap, greata, diaree, piele uscata si pierderea parului.

Vitamina B – Vitamina B este solubila in apa si nu este pastrata in organism si, prin urmare, nu poate deveni toxica precum alte vitamine. Cu toate acestea, excesul de vitamina B poate cauza urinari excesive si dezechilibre ale altor elemente nutritive. Dozele de niacina (vitamina B3) de peste trei grame pe zi pot cauza probleme hepatice, toleranta anormala la glucoza, guta si ulcer gastric. Doze de peste 300 miligrame (mg) pe zi de vitamina B6 (piridoxina) poate duce la probleme legate de sistemul nervos.

Vitamina C – Vitamina C este de asemeni solubila in apa si nu este retinuta in corp. Cu toate acestea, administrarea constanta a dozelor de vitamina C de peste trei grame in fiecare zi, poate duce la formarea pietrelor la rinichi, iritarea tractului urinar, greata, diaree si cheaguri de sange. Persoanele de peste 19 ani necesita intre 75 si 90 mg de vitamina C pe zi, administrate prin dieta sau sub forma de suplimente.

Vitamina D – Doza dietetica recomandata de vitamina D variaza in functie de varsta, culoarea pielii si de gradul de expunere la soare a unei persoane. In medie, o persoana adulta are nevoie de 400 UI pe zi. Luand 10,000 UI sau mai mult in fiecare zi, poate duce la depozite aleatorii de calciu in corp, pietre la rinichi, hipertensiune arteriala si un nivel crescut al colesterolului. Pentru nou nascuti si copii, supradozele de vitamina D pot duce la diaree, greata, urinari frecvente, pierderea apetitului, ameteala, slabiciune, depozite de calciu in rinichi si exces de calciu in sange. Este recomandat copiilor sa consume lapte, iaurt si, de asemeni, plimbarile in aer liber pentru a fi satisfacut necesarul de vitamina D al corpului si sa fie evitate suplimentele de vitamina D (doar daca nu au fost prescrise de catre doctor).

Vitamina E – Luata in doze mici, vitamina E este plina de proprietati antioxidante sanatoase si nu prezinta riscuri. Cu toate acestea, vitamina E poate deveni periculoasa daca este luata in cantitati de 1,000 UI sau mai mult pe zi. Doza zilnica recomandata pentru persoanele de peste 14 ani este de 15 mg sau 22.4 UI. Simptomele supradozei cu vitamina E sunt oboseala, hipertensiune arteriala, sistem imunitar slabit si sangerari excesive datorita proprietatilor anticoagulante ale acesteia. Majoritatea oamenilor asimileaza indeajuns vitamina E prin dieta si nu ar trebui sa apeleze la suplimente decat daca sunt prescrise de catre doctor.

Minerale

Calciu – Doza zilnica recomandata de calciu variaza in functie de varsta, dar persoanele intre 19 si 60 ani necesita intre 1,000 si 1,200 mg pe zi. Daca sunt luate mai mult de 2,000 mg pe zi, calciul poate deveni periculos. Simptomele supradozei cu calciu includ letargie crescuta, depozite de calciu in tesut pretutindeni in corp, tulburari de asimilare ale zincului, fierului si ale magneziului si afectarea functiilor renale.

Iod – Doza zilnica recomandata de iod este de 150 mcg (micrograme), care inseamna jumatate de lingurita pe zi. In timp ce iodul este necesar pentru bunastarea glandei tiroide, cand este luat in cantitati mari de doua miligrame sau mai mult pe zi, acesta poate opri functionarea glandei tiroide. Alte simptome ale supradozei cu iod sunt cresterea in greutate, gust metalic in gura, piele si par uscat, iritatii, constipare, diaree, varsaturi, inflamari ale gurii, inflamarea glandelor salivare, dureri de cap, dificultati respiratorii si sangerari menstruale excesive.

Fier – Fierul este un mineral important, dar luat in cantitati prea mari poate cauza efecte secundare periculoase. Doza zilnica recomandata de fier variaza in functie de varsta:

  • de la 14 la 18 ani: pana la 15mg pe zi
  • de la 19 la 50 ani: 8 mg pe zi pentru barbati si 18 mg pe zi pentru femei
  • de la 51 ani in sus: 8 mg pe zi pentru barbati si femei
Excesul de 25 mg pe zi de fier poate duce la dureri de cap, constipare, pierderi in greutate, oboseala, deficiente de zinc si cupru si probleme ale inimii, ficatului si ale pancreasului. Suplimentele de fier nu ar trebui luate decat daca sunt prescrise de catre doctor.

Seleniu – Doza zilnica recomandata de seleniu este de 40 mcg pe zi pentru copii cu varsta intre noua si 13 ani si 55 mcg pe zi pentru persoanele cu varsta de peste 14 ani. Luat in exces de 750 mcg pe zi, seleniul poate cauza caderea parului si a unghiilor, slabirea sistemului imunitar, deteriorarea dintilor, fata palida, slabiciune, piele de nuanta galbena, leziuni ale pielii, energie scazuta si diabet.

Zinc – Zincul nu trebuie luat niciodata in exces de 75 mg sau mai mult pe zi, decat daca este prescris de catre doctor. Doza zilnica recomandata de zinc pentru adulti este de 11 mg pentru barbati si 8 mg pentru femei. Cantitati excesive de zinc pot cauza varsaturi, greata, schimbari ale nivelului de colesterol, sistem imunitar scazut, anemie, dureri abdominale si sangerari stomacale. Excesul de zinc la femeile gravide poate cauza moartea fetala intrauterina si nastere prematura.

Este intotdeauna recomandat sa asimilezi vitamine si minerale printr-o dieta echilibrata si sanatoasa. Suplimentele trebuie luate numai daca sunt prescrise de catre doctor. Chiar exista adevar in zicala “Ce-i prea mult strica”. Mananca sanatos si evita luarea unor cantitati mari de vitamine sau minerale.












                                                                                                                                                                   




Calculator

Zodii copii

Lista nume

Lista nume

forum