Sarcina pe saptamani

1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 32 33 34 35
36 37 38 39 40 41 42




Jobul de parinte
  Tulburari de atasament parental  
  Internet sigur pentru copii  
  Memorii de la copilul tau  
  Raul de miscare  
  Meseria de parinte  
  Ce mananca copiii  
  Siguranta copilului in masina  
  Schema de vaccinare  
  Probleme la scaunul de masina  
  Cum alegem incaltamintea copiilor  
  Fluorul si Dintisorii Copilului  
  Ce temperament are copilul tau?  
  Dormind impreuna cu copilul tau  
  Copiii și emoțiile lor negative  
  De ce bebelusii nu ar trebui sa doarma singuri  
  Problemele copilului fara un parinte  
  Animalele de casa cresc imunitatea copiilor  
  Cladeste imunitatea copilului tau  
  Argumentele pro si contra suzetelor  
  5 fraze periculoase  
  10 lucruri sa le spui copilului  
  Toate scuzele  
  Etape de dezvoltare ale vorbitului pe luni  
  Etape cheie in dezvoltarea copilului  
  Bebelusii sunt extraordinari  
  Minciuna, moralitatea si varsta copilului  
  Un copil agresiv! De ce?  
  Tu ce stil parental ai adoptat?  
  Rolurile tatilor in familie  
  Legatura tata - bebelusul  
  Parinti si copii: momentul separatiei  
  Diferenta de varsta dintre frati  
  Scapa-ti copilul de obiceiurile rele!  
  Importanta relatiei cu tata pentru femei  
  Rolurile de sex si gen  
  Rolul tatalui in dezvoltarea psihologica  
  Educatia bazata pe dragoste  
  Copiii si notiunea de bani  
  Comunicarea dintre tata si copil  
  Cele 5 mesaje ale educatiei pozitive  
  Concediul paternal si influenta acestuia  
  Stadiile dezvoltarii limbajului  
  Obiectivele educatiei antreprenoriale  
  Voi reusi sa fiu o mama buna?  
  Prietenii imaginari ai copiilor  
  Metodele unei educatii antreprenoriale  
  Imbunatatirea comunicarii dintre tine si copil  
  Asa mama... asa fiica!  
  Ascultarea si revolta la varste fragede  
  Tatal si importanta lui in viata sotiei gravide  
  Este copilul influentat de starea mamei?  
  Am nevoie de un model pozitiv!  
  Noi metode de a micsora incapatanarea copiilor  
  Inteligenta emotionala  
  Nevoile de baza ale copilului  
  Copiii crescuti doar de mama  
  Baiatul mamei  
  Cum sa faci fata si carierei si copilului  
  Copiii crescuti de tata  
  Limbajul corpului  
  Si copiii au voie sa greseasca  
  Sfantul Valentin pentru parinti  
  Semne ca aveti un copil supradotat  
  Invata-ti copilul sa isi exprime emotiile  
  Probleme pe termen lung cu copiii adoptati  
  Relatia cu restul rudelor  
  Comunicarea cu un copil adoptat  
  Cand sotul nu vrea copilul  
  Inconstanta in comportament  
  Ce nu vor parintii sa auda  
  10 metode prin care sa iti pastrezi tonul calm  
  De ce femeile sunt marginalizate  
  Ce e bine pentru noi sau pentru ei?  
  Efectele aparitiei unui copil nou  
  O imagine de sine sanatoasa  
  Influenta televizorului asupra copiilor  
  Educa-ti copilul sa vrea mai mult  
  Cum sa te faci inteles de copil  
  Un copil problema  
  Atasamentul parental  
  Crizele de dezvoltare  
  Semne ca bebelusul tau te iubeste  
  Autocontrolul la copii  
  Parintii chinezi  
  Educatia sexuala a copiilor  
  Parintii arabi  
  Intrebarile dificile ale copilului  
  Parintii hispanici  
  Parintii Scandinavi  
  Parintii Africani  
  Parintii Britanici  
  Parintii Australieni  
  Autoritatea parintilor vs educatia copiilor  
  Importanta meselor in familie  
  Copiii platesc pentru greselile parintilor?  
  Parinte sau prieten  
  Obedienta la copii  
  Nu-mi place prietena baiatului  
  Copilul meu fura! Ce sa fac?  
  Talentele vs Alegerea Carierei  
  Se poate modela personalitatea copiilor?  
  Bias-urile cognitive  
  Teoria mintii  
  Stima de sine la copii  
  Autonomia copilului  
  Copil agresor sau victima?  
  Ce facem cand se lovesc copiii?  
  Cum te percepe copilul  
Moralitatea, minciuna fata de varsta copilului

Minciuna, moralitatea si varsta copilului

Copil care minte Cuprins

Moralitatea este o problema ce poate fi dezbatuta din foarte multe puncte de vedere: biologic, psihologic, cultural, educational, etc. Poate cele mai importante dintre acestea sunt cele care arunca o lumina asupra nivelului moralitatii la varste fragede, dar si cele care studiaza perspectiva acesteia din punct de vedere cultural.

„E bine” sau „e rau”, „e voie” sau „nu e voie” sunt fraze pe care le-am auzit adeseori in copilarie si pe care continuam sa le repetam copiilor nostri chiar si dupa ce acestia au trecut de mult pragul varstei in care pot sa-si ia singuri deciziile. Dar oare spunem aceste fraze atunci cand acestea pot fi intelese sau in modul in care trebuie? Suntem, noi, indreptatiti sa afirmam ceea ce este moral sau nu in universul altei persoane, asa cum este copilul nostru? Vom incerca sa dezbatem aceasta problema in randurile acestui articol si sa raspundem la cateva dintre intrebarile pe care le ridica notiunea de moralitate.

Ce este moralitatea?

Conform Dictionarului Explicativ al Limbii Romane, „moralitatea” este definita drept „Insusirea a ceea ce este moral (I 1); natura, caracterul, valoarea unui fapt, a conduitei unei persoane sau a unei colectivitati din punct de vedere moral. ♦ Comportare, conduita, moravuri in conformitate cu principiile morale; cinste, buna purtare. – Din lat. moralitas, -atis, fr. moralite.”

Asadar, putem observa ca „moralitatea” este, mai mult, o cutuma sociala, un set de reguli stabilit de colectivul in care traim. De aceea, moralitatea poate diferi de la loc la loc, de la un popor la altul sau de la o regiune la alta. Diferentele pot fi si intre generatii. Un exemplu in acest sens este casatoria bigama a popoarelor arabe. In timp ce pentru europeni, acest lucru este imoral, pentru cei ce traiesc in tarile arabe, aceasta este perfect normala.

Stiintific vorbind, putem defini drept „moral” orice obicei, regula, ideologie ce este acceptata si urmata de majoritatea celor ce traiesc intr-un grup, ca de exemplu grupul scolar, grupul cetatenilor unui oras sau grupul locuitorilor din Romania.

Din punct de vedere psihologic, definim moralitatea drept capacitatea individului de a restaura un echilibru intre dorintele sale interioare – ca egocentrismul – si cerintele mediului social in care acesta traieste. Intr-un cuvant, „a fi moral” sau nu este mai mult o chestiune de ordin interior decat una ce poate fi influentata de catre ceilalti.

Procesul dezvoltarii morale

Freud a fost cel ce a studiat pentru prima oara procesul dezvoltarii morale. Acesta a descoperit ca un copil isi va incheia aceasta dezvoltare in jurul varstei de 5 sau 6 ani. Totusi, Freud a fost contrazis de unele studii si chiar de autori contemporani lui, care au sustinut ca abia incepand cu varsta de 6 ani se poate vorbi de o dezvoltare morala propriu-zisa. Psihologii contemporani, insa, au rezolvat aceasta dilema, demonstrand ca dezvoltarea morala incepe din frageda pruncie si continua pana la varstele adulte.

Acestia din urma sustin faptul ca moralitatea este invatata prin sistemele de recompensa pe care le primeste copilul si respectiv adultul, de-a lungul vietii. Pentru a fi mai clar, voi folosi un exemplu: copilul este certat atunci cand isi loveste unul din colegii de joaca si, de aceea, acesta va invata, pe viitor, ca acest lucru nu este unul corect. Daca doriti sa cititi mai multe despre acest tip de invatare, va recomand articolul „Tipurile de invatare si aplicarea lor in viata de zi cu zi”.

Totusi, trebuie sa tinem cont ca posibilitatea de intelegere a unei norme – a moralitatii – este in stransa corelatie cu dezvoltarea cognitiva a copilului. Nu poti intelege o idee, daca nu ai un set de instrumente care sa te ajute la intelegerea acesteia. Un copil de 4 ani, de exemplu, nu va putea intelege notiuni precum „altruism”, „egalitate”, „colegialitate”, desi este posibil ca in sinea lui sa le intuiasca. De aceea, in randurile care urmeaza, vom studia moralitatea in functie de dezvoltarea cognitiva a copiilor.

Dezvoltarea cognitiva si moralitatea la 3-6 ani

Intre varsta de 3 si 6 ani este posibil sa observi la copilul tau momente in care acesta minte sau denatureaza adevarul. Adeseori, parintii isi pedepsesc copilul pentru acest lucru, insa tomai aici este principala greseala: copilul inca nu a ajuns intr-un stadiu cognitiv indeajuns de dezvoltat pentru a intelege imoralitatea unei minciuni.

Acest lucru se intampla datorita personalitatii egocentriste a copilului, ce nu il lasa sa se gandeasca la dorintele si placerile celorlalti, singurele care conteaza fiind doar cele pe care le simte el. Tot din cauza unei gandiri de tip egocentric, copilul isi va proiecta propriile ganduri asupra celuilalt, crezand ca aceleasi nevoi si dorinte le simte si persoana de langa el.

Animismul este o alta componenta dominanta a acestei varste. Datorita acestuia, copilul nu va face diferenta intre ceea ce este real sau fantastic, posibil si imposibil. De aceea, acesta va insufleti fiecare obiect din jurul sau, neavand o limita clara intre ceea ce este normal si ce nu.

Drept urmare a pedepsei, in cazul aplicarii unui comportament imoral, copilul isi va inhiba dorinta de a face acest lucru doar in prezenta celui care ii aplica pedeapsa, neinvatand, in fapt, adevaratul sens al greselii sale. Este recomandat sa gasiti o explicatie adecvata varstei sale, ca de exemplu prin folosirea unor povesti, ce il vor ajuta sa inteleaga mai bine ceea ce este gresit si ce nu.

Sfat: ofera-i copilului tau recompense si incurajari atunci cand acesta spune adevarul. Nu intra in jocul povestilor sale fantasmagorice, deoarece vei incuraja comportamentul. Atunci cand acesta face o fapta imorala, nu te astepta sa inteleaga de ce este gresit, si nu il pedepsi. Foloseste povestile si fabulele pentru a ii da exemple de actiuni pozitive.

Moralitatea dupa varsta prescolara

Incepand cu varsta de 6 ani, copilul isi va putea interioriza normele morale, daca acestea nu i s-au impus, iar el le-a invatat intr-un mod armonios. Acum, el are capacitatea de a discerne intre bine si rau, de a gandi singur care sunt consecintele unor fapte si de a face diferenta intre real si fantastic.

Din acest moment, el isi va construi personalitatea, si implicit moralitatea, in functie de situatiile si interactiunile la care participa si de raspunsul primit in urma unor fapte ale sale. In continuare, metoda invatarii vicariante este una dintre cele mai bune pe care le-ai putea folosi, in educatia morala a fiului sau fiicei tale.

Socializare si internalizare

Personalitatea umana si, implicit, moralitatea, se construieste prin interactiunea cu altii. Pentru a invata normele morale ale unei societati trebuie, in primul rand, sa iei contact cu acea societate.

Socializarea se face pentru:

  • invatarea in vederea unei insertii sociale favorabile
  • pentru a invata un cumul de cunostinte
  • pentru a observa modele sociale
  • pentru dezvoltarea personalitatii.
Asadar, socializarea este, poate, cel mai important factor in acumularea normelor morale. Este important ca un copil sa interactioneze cu alti oameni sau alti copii de varsta sa, pentru a invata care este conduita morala acceptata de societatea in care traieste, mediul familial fiind insuficient pentru acest lucru. Drept urmare a unui proces de socializare corect, in copilarie, individul va fi unul ce va putea sa fie definit drept „integrat social”, deoarece a acumulat corect toate normele morale ale grupului unde traieste.

In acest scop, internalizarea reprezinta procesul prin care copilul se conformeaza normelor morale nu prin anticiparea pedepsei la care ar conduce nerespectarea lor ci prin influenta unor factori interni.

Specific procesului de internalizare este ca sanctiunile asteptate nu vor veni din mediul extern, ci vor fi autodistribuite de catre persoana insasi – ca de exemplu, mustrarile de constiinta.

Asadar, pentru a fi sigur ca vei obtine atat un copil integrat social cat si unul cu o moralitate ridicata, in conformitate cu mediul social in care acesta va trai, trebuie sa te asiguri ca acesta va internaliza normele morale, si nu le va respecta doar de frica unor consecinte.

S-ar putea sa va intereseze si articolul : "Copiii si minciuna"
Discuta pe forum cu alte mamnici despre minciuna la copii


Partea a doua >>